Lars Ericsson, hotellgruppen Stay,  Sven Rydell, Näringslivschef Jönköpings Kommun,  Cecilia Hakeberg, Marknadschef Destination Jönköping, Kent Ly, restaurangnätverket Taste JKPG, Lasse Bröms, Centrumchef Asecs.
Lars Ericsson, hotellgruppen Stay, Sven Rydell, Näringslivschef Jönköpings Kommun, Cecilia Hakeberg, Marknadschef Destination Jönköping, Kent Ly, restaurangnätverket Taste JKPG, Lasse Bröms, Centrumchef Asecs.

"Jkpg - support your local" stöttar det lokala näringslivet.

I Jönköping finns stolthet och en stark vilja att utvecklas och vi vet att det är tillsammans med andra människor som bra saker skapas. Här finns ett socialt engagemang och ett stort hjärta. Här finns också starka nätverk och människor som håller ihop, det har vi alltid gjort. Coronakrisen drabbar hela vår näring hårt, men Jönköping är en riktig entreprenör, en egenskap som har gjort att vi alltid har hittat ett sätt att lösa problem. Och nu är inget undantag. Nu hjälps vi alla åt. Att hålla varandra friska, hålla ut och hålla igång vår fantastiska destination.

Nu lanserar vi tillsammans ett koncept för att stödja besöksnäringen och näringslivet i vår kommun. På webbsidor och i sociala kanaler kommer det finnas tips och förslag som ett sätt att visa hur man kan hjälpa lokala butiker, kaféer, hotell, restauranger, frilansare osv. under hashtaggen #supportyourlocaljkpg.

Många av oss vänder sig normalt sett till besökare som kommer utifrån. Nu kommer våra utbud och vårt innehåll anpassas till lokalbefolkningen och alla som kommer från närområdet. Vi vet att vi som bor här är stolta över vår plats och vi känner oss starka i att vi tillsammans kan bidra till att Jönköping kommer vara både attraktivt och välkomnande även fortsättningsvis.

Under fredagseftermiddagen träffades representanter från Destination Jönköping, hotellgruppen Stay, Jönköpings Kommun, restaurangnätverket Taste JKPG, och Asecs för att diskutera hur Jönköping tillsammans kan arbeta för att hålla destinationen igång, trots denna tunga och utmanande situation.

– Jkpg - support your local handlar om att tipsa om vilka insatser du och jag kan göra för att stötta den lokala näringen. Just nu kan det kännas som att alla håller andan, men vi tror det är viktigt att vi tillsammans håller igång vår destination. Det kan vara att handla i butiker för de som kan det, att köpa med sig take away och fylla frysen med goda matlådor eller köpa det där presentkortet på en hotellövernattning, säger Cecilia Hakeberg, marknadschef Destination Jönköping.

- I den här tunga tiden är vi fortfarande smålänningar som alltid finner lösningar. Det kommer att komma en period efter denna akuta period och vi måste se till att vi finns kvar för att kunna möta de behov som kommer att uppstå då. Om du känner dig sjuk, stanna hemma. Är du frisk, håll avstånden och hjälp till att hålla Jönköping igång, säger Lars Ericsson från hotellgruppen Stay.

- Vi måste tänka på det lokala perspektivet, vara kloka och komma ihåg balansen. Det här är något som vi måste göra tillsammans. Det är tydligt att människor vill stötta det de lokala aktörerna, säger Sven Rydell, Näringslivschef på Jönköpings kommun.

- Jönköping är en stor och viktig handelsstad och vi måste tro på ett liv efter detta, Lasse Bröms, Centrumchef Asecs.

- Trots att detta är en tuff period för alla så ser vi ändå att lokalbefolkningen visar solidaritet och en hänsyn för varandra och för de lokala verksamheterna, säger Kent Ly, ordförande restaurangnätverket Taste.

- Det kommer en tid efter Corona, och då ska vi stå rustade och starka att möta den. Kanske på ett nytt sätt, men vi ska stå redo, avslutar Cecilia Hakeberg.

Kontaktpersoner:

Cecilia Hakeberg, Marknadschef Destination Jönköping, cecilia.hakeberg@destinationjonkoping.se 072-546 72 97

Sven Rydell, Näringslivschef Jönköpings Kommun, sven.rydell@jonkoping.se 036-10 55 08

Lars Ericsson, hotellgruppen Stay, lars@cityhotel.se 070-884 09 41

Lasse Bröms, Centrumchef Asecs, lars.broms@newsec.se 0766 342 026

Kent Ly, restaurangnätverket Taste, kent@junglethai.com 070-889 28 28

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser