Jönköping befäster sin position bland landets främsta kongresstäder.

Jönköping befäster sin position som kongresstad.

Varje år presenterar föreningen Swedish Network of Convention Bureaus en kongressrapport för det gångna året. Årets rapport sammanfattar mötesåret 2018 och påvisar bland annat vikten och effekten av att ett möte eller kongress arrangeras på den egna destinationen. Jönköping kan stolt presentera att man befäster sin position bland landets fem främsta städer baserat på antal nationella kongresser.

- Det är ett resultat av ett långsiktigt och strategiskt arbete tillsammans med partners i och runt Jönköping och vi är glada och stolta över att vi år efter år ger möjlighet till så många organisationer och föreningar att uppleva Jönköping och stadens forskning, expertis och fokusområden, säger Caroline Törnblad, projektledare Jönköping Convention Bureau, Destination Jönköping.

Att välkomna ett möte till sin destination har många fördelar. Den kunskap som kongresser genererar är viktigt att framhäva. Att fler från den lokala verksamheten har möjlighet att delta på mötet stärker inte bara teamkänslan, det ger även en bredare inverkan då fler kan ta del av ny kunskap och nya erfarenheter. I årets kongressrapport återfinns därför den unika kunskapsstudien som genomfördes i samband med att konferensen EuroHeartCare ägde rum i Jönköping 2017. Studien är en del i ett globalt undersökningsprojekt där städer och arrangörer genomför fallstudier på möten under handledning av ett forskarteam på Sydneys tekniska universitet och en internationellt akademiskt panel. Studien påvisar vikten av att mötet hålls på den egna destinationen och lyfter både berörda arrangörer, men även lokala deltagare och staden i helhet. Läs mer om studien i rapporten för att ta del av den lokala arrangörens erfarenheter och upplevelser.

Möten på den egna destinationen ger, som rapporten visar, en stor kunskapseffekt och attraktionskraft vid nyetableringar och rekryteringar, men genererar även en stor ekonomisk effekt till besöksnäringen. Då varje deltagare, enligt rapporten, i snitt spenderar 3 500 kr per dygn har dessa under 2018 genererat kring 23 MSEK till Jönköping.

- Mötesdeltagare är en mycket viktig målgrupp för oss inom hotellverksamheten. Det bidrar till många gästnätter och ger tillfälle att marknadsföra oss och vår stad. I Jönköping har vi en stark samverkan mellan våra verksamheter och funktioner, och tillsammans möter vi upp på bästa tänkbara sätt. Det arbete Destination Jönköping gör för attraktionskraften av vår stad är en starkt bidragande orsak till att Jönköping positionerar sig som en mötesstad. Riktigt glädjande är att vi ser att mötesdeltagarna kommer tillbaka till vår destination, både som privatpersoner och genom andra möten, menar Lars Ericsson, ordförande i hotellgruppen Stay och City Hotel Familjen Ericsson.

Ta del av hela kongressrapporten

För mer information kontakta:

Caroline Törnblad, Destination Jönköping, telefon 0705-084409

Om Swedish Network of Convention Bureaus, sncvb

Sncvb är ett nätverk som är kopplat till den svenska mötesbranschen och har kartlagt över 700 unika flerdagarsmöten som arrangeras regelbundet på olika orter i sverige och samlar minst 50 personer. på internationell nivå utgår man från över 20 000 sådana möten som byter plats mellan olika länder. enligt sncbvs beräkningsmodell har den typen av nationella och internationella möten omsatt 984 miljoner sek i sverige år 2017.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser