Jönköping Curling Club tilldelas pris som Årets Idrottsförening

Jönköping Curling Club tilldelas pris som Årets Idrottsförening

Under torsdagen skulle Eldsjälsgalan hållas på Berns i Stockholm för att uppmärksamma och prisa föreningslivets eldsjälar. Men på grund av ökad smittspridning av viruset Corona fick galan ställas in. I stället presenterades vinnarna i Expressen TV och på SportExpressen Föreningsliv. Till Årets Idrottsförening korades Jönköping Curling Club

Motivering:

I årets väldigt tuffa konkurrens, där alla finalisterna gör skillnad på riktigt, är vi nere på detaljnivå för att utse en vinnare i kategorin Årets idrottsförening. Den här föreningen har lyft in parasporten genom välkomnade, bemötande och anpassade miljöer samt på en strategisk nivå i styrelserummet. Att paraidrottare får ta plats i andra funktioner, utöver att vara aktiv, tyder på långsiktig beslutsamhet om allas rätt att vara med. Att dessutom se till att fördelning av resurser, i form av sponsring, oavsett tävlingsnivå fördelas jämt i föreningen gör detta till en värdig vinnare.

- I Jönköping har vi ett otroligt engagemang bland våra föreningar och de är ju själva grundpelarna i att vi också har blivit en självklar evenemangsstad. Det är så roligt att Jönköping Curling Club nu uppmärksammas och tilldelas det här fina priset för de är verkligen eldsjälar, säger Caroline Törnblad, chef möten och evenemang, Destination Jönköping. I januari 2019 stod dessutom klubben med stort engagemang värd för Curling World Cup, ett curlingevent som sträckte sig långt utanför Sveriges gränser. Tack vare eldsjälarna i klubben som bl a lade ner över 1000 timmar på att skapa den perfekta isen, gled Jönköping in som en självklar spelare på curlingvärldskartan, fortsätter hon.

Läs mer om priset.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser