Jönköping står värd för O-ringen 2025.

Jönköping och O-Ringen lockar

Det svenska orienteringslandslaget samlades i Jönköping 17-19 november för ett antal olika träningar. Det var allt från vanlig skogsorientering till sprintorientering i såväl Jönköping som Huskvarna. Jönköping kommer om inte allt för länge stå i blickfånget igen då O-Ringen, världens största orienteringsäventyr, kommer till staden år 2025.

– O-Ringen Jönköping 2025 kommer att locka cirka 20 000 deltagare som tillbringar dryga veckan i Jönköping med omnejd. Vecka 30, som alltid, är själva tävlingsveckan där vi kommer erbjuda tre olika etappområden söder om Jönköping. De två första etapperna öster om Odensjö, Barnarp, sedan förflyttar vi oss till direkt söder om Tenhult för etapp 3 innan vi avslutar med de två sista etapperna i Månsarp. Elitlöparna, seniorer och juniorer, hinner dessutom med en sprintetapp i de centrala delarna av Jönköping, säger Måns Lennermo, projektledare O-ringen Jönköping.

O-Ringenstaden byggs upp på Elmias mässområde. Här kommer närmare 2 500 campingplatser att erbjudas för att husera cirka 10 000 orienterare. Övriga finner sitt boende i och kring Jönköping, exempelvis hotell och privatbostäder. På O-Ringenstaden kommer det även att finnas ett mässtorg, för orienterare men även för allmänheten. Här ställer partners till O-Ringen samt lokala företag ut.

– Orientering är en idrott för alla och på O-Ringen finns det en bana som passar just dig. Notera gärna ned i kalendern att du skall uppleva och testa på O-Ringen 2025, säger Måns Lennermo.

Landslagsstjärnan Sara Hagström ser fram emot O-ringen Jönköping
Med under helgen, och Årets sprinter tack vare EM-guldet i just sprint, var den mångåriga landslagslöparen Sara Hagström. Vi fick en kort pratstund med henne om O-Ringen Jönköping.

Sara Hagström, landslagslöpare i orientering.

Vad betyder O-Ringen för dig?
Ja, men jättemycket. Det är verkligen den biten av orienteringen som jag älskar nästan mest. Det är semester, man träffar mycket folk, fin orientering och bra tävlingar.

Kommer O-Ringen Jönköping 2025 vara en prioriterad del i din säsongsplanering?
Ja, men verkligen om det passar så kommer jag verkligen att springa det. Sen så är det internationella programmet inte alltid helt upplagt efter O-Ringen men jag försöker alltid att klämma in det. Sen är det ju olika hur jag går in för det men att vara där är ju alltid kul.

Vad tänker och tycker du om terrängen här i Jönköping?
Jag har gått på Eksjö orienteringsgymnasium så jag är van vid smålandterräng. Det är kuperat och kul orientering även om det är lite mer brötigt och pinnigt än vad man är van vid från Göteborg kanske (Sara representerar IFK Göteborg, reds anm.). Men jag tycker att det har sin charm också. Att det ställer lite högre krav på vägvalsbedömning och sådär. Jag tror att det kommer bli jättefint.

Om jag säger Jönköping som besöksmål, vad tänker du då?
Ja, men jättefint. Jag tänkte på det när jag sprang förmiddagspasset här när jag kom ned och såg utsikten, och tänkte att här hade varit ett bra ställe att bo på.