Landsbygdsriksdagen 2022

Jönköpings län står värd under Landsbygdsriksdagen 2022 - flera partiledare deltar på plats

Sveriges och till och med Europas största landsbygdsmöte ska äntligen genomföras efter att ha varit uppskjutet i två år på grund av pandemin. Drygt 700 deltagare och toppolitiker från hela Sverige väntas komma till Jönköping 20-22 maj.

– Tack vare att det är valår har vi både partiledare och höga representanter från samtliga riksdagspartier som tackat ja till att delta. Att landsbygdsfrågorna är högt upp på agendan märker vi av, säger Terese Bengard som är verksamhetschef för Hela Sverige ska leva som är arrangör av mötet.

Mötet börjar med 16 olika inspirationsresor runt om i Jönköpings län där varje resa har en specifik inriktning. I Jönköpings kommun är fokus att berätta om möjligheterna med en växande stad samt visa upp Vätterns pärla Visingsö och vad som finns runtomkring med vackra Gränna och Äppeldalen. Mer information om resorna hittar du här.

– Vi är så glada för att Hela Sverige ska leva valde Jönköping som värdstad för Landsbygdsriksdagen. Det tangerar precis det fokuserade arbetet kring landsbygdsutvecklingen som vår kommun arbetar med och det är också i en tid då frågorna är högt på agendan. Ungefär 700 deltagare får tack vare inspirationsresorna ta del utav flertalet platser och besöksmål i vår kommun och region, vilket är en unik möjlighet att visa upp det utvecklingsarbete som sker. Deltagarna får även uppleva vår stadskärna tack vare boenden på hotell, invigningsmiddag på Spira samt kongress och bankett på Elmia, säger Caroline Thörnblad, chef Möten & Evenemang Destination Jönköping.

Under lördagen och söndagen arrangeras seminarier, politikersamtal och mingel med alla deltagarna på Elmia Kongress & konserthus.

Landsbygdsriksdagen 2022 kommer att fokusera på postpandemi och digitalisering, tillsammans med valåret och många andra aktuella frågor som direkt berör villkoren för att Hela Sverige ska leva.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser

Caroline Törnblad

Chef Möten & Evenemang 0705084409