Kampanjen "JVM till Småland" www.jvmtillsmaland.nu vann Svenska Webb-Priset 2011 i Öppna kategorin och Videopriset!

Under våren 2011 ansökte Småland om att få arrangera Junior-VM i hockey. I hård konkurrens med regioner runt om i landet tog sig Småland till final. JVM hamnade tyvärr inte i Småland men i Jönköping hamnade däremot Svenska Webb-Priset 2011 för bästa kampanj i Öppna kategorin. Dessutom uppmärksammades kampanjen med ett Videopris med motiveringen: ”för en enkel, övertygande och rolig webbplats som tydligt visar att en eldsjäl säger mer än tusen ord”.

Om priset
Svenska webbpriset delas ut av Populär kommunikation som sedan 1990 delat ut det åtråvärda Svenska Publishingpriset. Vinnaren har utsetts av en jury i kombination med en publik omröstning. Kriterierna för juryn har varit tillgänglighet, form, verbalt innehåll och visuellt innehåll.

Aktörerna bakom "JVM till Småland"
Bakom ”JVM till Småland” står Destination Jönköping, HV71, Smålands Ishockeyförbund, Växjö Lakers och Växjö & Co. Kampanjen är skapad i samarbete med Jönköpingsbyrån Kompago Kommunikation. "Vi känner oss jätteglada och jättestolta att få det här priset. Vi föll på mållinjen i att få hit arrangemanget, JVM, nu får vi lite plåster på såren. Det visar på det engagemang som finns i vår region och vi är väldigt glad att gå jobba med en kund som Destination Jönköping som ger oss möjlighet att kunna tänja gränserna och göra kampanjer som denna", säger Madelene San Román, projektledare, Kompago Kommunikation. Filmen har skapats av Blomqvist Produktion i Jönköping.

Öppen ansökan som engagerar
Småland valde att i ansökan om JVM engagera smålänningarna. På Facebook kunde man ställa sig bakom ansökan genom att gilla "Vi vill ha Junior-VM i hockey till Småland".www.jvmtillsmaland.nu kunde vem som helst ta del av ansökan som beskriver hur Småland skulle rigga för JVM. Där visas även videohälsningar från hockeystjärnor som exempelvis Mattias Tedenby som säger att han vill ha JVM till Småland. När väl ansökan skulle lämnas in åkte en representant från ansökande aktörer till Stockholm och räckte personligen över ansökan i en iPad.

Helena Nordström, marknadschef Destination Jönköping: 0702-77 67 00

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.