Jönköping har fantastiska förutsättningar för naturturism.

Nätverksträff för naturturism befäster satsningen

Det började med en vandring för turismutvecklaren Erik Johnson på Destination Jönköping som i somras gick 14 mil på åtta dagar. Allt för att få upp ögonen för naturturismens stora möjligheter. Satsningen fortsatte med en resa till Höga Kusten i november med ett tiotal naturturismföretagare i kommunen. Nästa steg i satsningen blir en nätverksträff inom naturturism den 20 mars på Bauergården.

– Det finns ett antal olika naturturismföretagare i kommunen, stora som små, och många finns på landsbygden. Att vara ett litet företag, som ibland drivs vid sidan om annat arbete, är en utmaning. Att våga ta klivet och att samverka med andra inom besöksnäringen är en viktig men en svår utmaning att ta sig an. Det är därför vi bjuder in till den här nätverksträffen och får höra goda exempel från andra naturturismföretagare som berättar om sin resa, säger Erik Johnson, turismutvecklare på Destination Jönköping.

Intresset är stort, ett 40-tal företagare och andra organisationer inom besöksnäringen är anmälda till nätverksträffen. Bland de inbjudna finns naturturismföretagaren och den välbokade föreläsaren Marcus Eldh. Han har en gedigen erfarenhet inom försäljning, marknadsföring och inte minst hur man paketerar olika upplevelser tillsammans. På plats finns också organisationerna Naturturismföretagarna, Sweden by bike och Leader Västra Småland.

Hela agendan för dagen.