Nominerade till Årets Mötes- och Evenemangspris

Destination Jönköping delar ut Årets Mötes- och Evenemangspris på Jönköpingsgalan den 25 mars 2023. På galan hyllas personer, företag och organisationer som gjort det lilla extra under det gånga året. Under kvällen kommer tio priser att delas ut. Idag, den 9 februari, presenteras de nominerade för galans priser.

Om Årets Mötes- och Evenemangspris
Destination Jönköping delar ut Årets Event- och Mötespris för att lyfta den person eller organisation som under det gångna året gjort betydande insatser för att driva på utvecklingen av Jönköping som event- och mötesplats. Insatser som stärker besöksnäringens roll som tillväxtmotor i regionen och skapar ett mervärde för kommunens företag, föreningar, kommuninvånare och besökare.

De nominerade till Årets Mötes- och Evenemangspris 2022 är:

Landsbygdsriksdagen, Siv Lindén & Kjell-Egon Strandh

Det var med stor längtan vi i maj äntligen, efter flera år av pandemi, fick genomföra Landsbygdsriksdagen i Jönköping och välkomna 700 besökare och deltagare från hela landet. Landsbygdsaktivister, politiker och tjänstemän samlades under ett par dagar för att driva landsbygdsfrågorna framåt och sätta landsbygdsutveckling högt upp på den politiska agendan. Landsbygdsriksdagen genomsyrades av driv, passion, nya idéer och härliga möten som ger många ringar på vattnet på såväl lokal som regional nivå. Ett ypperligt exempel på hur man kan använda ett möte som verktyg och samlingsplats för att få fokus och stort engagemang för viktiga frågor för både en lokal, regional och nationell publik. Den lokala arrangörsgruppen med Siv Lindén i spetsen gjorde ett imponerande och viktigt arbete med att visa upp kommunen och hela länets styrkor med uppskattade inspirationsresor för en nationell publik.

Boule-SM, Linnéa Agnell & Mattias Thorell

En varm vecka i juli arrangerades Boule-SM i Jönköping där 1 500 boulespelare gjorde upp om slutspelsplatserna på de 200 bouleplanerna som skapats på Elmiaområdet. På kvällarna bjöd Rådhusparken på festlig somrig stämning när Jönköpingsborna anslöt för att uppleva när Sveriges bästa boulespelare gjorde upp om medaljerna. SM i Boule blev ett uppskattat evenemang från alla håll. Deltagare, Jönköpingsbor, kommunen och destinationen gjorde tillsammans med arrangören Svenska Bouleförbundet och den lokala klubben I-stan-boule SM-veckan till en av årets absoluta höjdpunkter i evenemangsstaden Jönköping med ett värdskap på högsta nivå. En nära och välfungerade samverkan mellan alla parter var grunden för ett lyckat genomförande.

Jönköping University, Linda Bergqvist & Carl G Machado

Jönköping University, Linda Bergqvist & Carla G Machado
Med sina forskningskonferenser sätter högskolan och dess fackhögskolor Jönköping på möteskartan både nationellt och internationellt och bidrar till att Jönköping har en stark position i Sverige som en ledande mötesstad. Jönköping University har under 2022 tagit ytterligare ett steg att möjliggöra fler konferenser tack vare avtal med kongressbyrå. Att stå värd för en kongress eller större konferens är givande och utvecklande, men också tidskrävande. Tack vare drivna medarbetare, som vill visa Jönköping Universitys styrkor och Jönköping som plats för en hel värld, bidrar högskolan till ett fantastiskt värdskap och samtidigt till utvecklingen av Jönköpings kommun.

Vinnaren av de tre nominerade presenteras på Jönköpingsgalan 25 mars 2023.

Alla foton är tagna av Anna Hållams.

Om Jönköpingsgalan
Jönköpingsgalan är en årlig näringslivsgala då personer, organisationer och företag vars insatser varit av stor betydelse för vår region under det gånga året prisas. Under galan delas totalt tio priser ut med olika syften och målsättningar. Alla prisutdelare utser tre finalister som går vidare till Jönköpingsgalan där vinnaren av respektive pris presenteras. Galan arrangeras av FC Gruppen. Läs mer om Jönköpingsgalan.