Triathlontävling i Jönköping.

Ny triathlontävling på kortdistans

I juli är IRONMAN 70.3 Jönköping tillbaka och nu presenterar IRONMAN tillsammans med Destination Jönköping nyheten att man utökar evenemanget med en ny triathlontävling på kortdistans, 4:18:4 Jönköping.

- Vi har under ett par år planerat för att lansera en tävling på kortdistans i Jönköping men så kom pandemin och vi fick pausa planerna. Men nu är förutsättningarna rätt och vi ser fram emot att utöka evenemanget med 4:18:4 Jönköping, säger Magnus Nyberg tävlingsledare.

- Vi är glada att äntligen kunna presentera 4:18:4 Jönköping. Det är en tävling för alla och det är distanser som många klarar av. Tävlingen kommer att bidra till att utveckla folkfesten under helgen ännu mer och vi tror att det kan locka fler att prova på triathlon och komma igång med träning, säger Caroline Törnblad Destination Jönköping.

4:18:4 är ett tävlingskoncept inom IRONMAN med populära tävlingar runt om i Europa. 4:18:4 står för distanserna som deltagarna ska genomföra, dvs 400 meter simning, 18 kilometer cykling och 4 kilometer löpning. Deltagarna kommer att tävla delvis på samma banor som IRONMAN 70.3 Jönköping med start på Bauerbryggan och målgång i Rådhusparken.

Förutom individuella startplatser kommer det även finnas möjlighet att anmäla lag eller stafettlag. Både lag och stafettlag består av tre personer. I ett stafettlag delar man upp så att en deltagare simmar, en cyklar och en springer. I ett lag kör alla tre deltagarna alla disciplinerna och man räknar sen den totala tiden.

Tävlingen kommer att gå lördagen den 9 juli och anmälan öppnar idag den 1 april.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser

Caroline Törnblad

Chef Möten & Evenemang 0705084409