Pressmeddelande: GPS-styrda podcasts ska lyfta turismen i Jönköping

Pressmeddelande: GPS-styrda podcasts ska lyfta turismen i Jönköping

Nu ska bilförare som kör i eller passerar igenom Jönköping kommun upptäcka besöksmål med hjälp av podcasts. Destination Jönköping har i samarbetet med Volvo Cars innovationsteam tagit fram ett koncept som uppmuntrar bilföraren till att svänga av E4an och ta vägen inom Gränna, Huskvarna, Jönköping och andra besöksmål i kommunen.

Maximerad upplevelse ger en nöjdare förare - och därmed en säkrare förare

Konceptet baseras på en idé som handlar om att bilföraren ska ta tillvara på tiden i bilen på bästa sätt, så att bilkörningen inte bara handlar om att transportera sig från en plats till en annan. Bilkörningen ska istället vara en del av reseupplevelsen och uppfattas som något trevligt, för att göra bilföraren till en gladare och piggare förare. Forskning visar på att en gladare och piggare förare är en säkrare förare, vilket ligger i linje med Volvo Cars kärnvärden.

Leverera turistinformation på ett enkelt och lättförståeligt sätt - via professionella podcast utvalda beroende på destination och personliga intressen

Baserat på ursprungsidén om att ta tillvara på tiden i bilen på bästa sätt har Destination Jönköping och Volvo Cars tillsammans tagit fram turistinformation som går att lyssna via en app i mobilen, i bilen. Podcast-programmen innehåller information om intressanta platser i och i närheten av Jönköping med huvudsyfte att få bilföraren att vilja svänga av sin befintliga rutt för att uppleva Jönköping, Huskvarna och Gränna. Den som laddar ner appen till sin telefon får tillgång till samtliga podcasts, som består av välproducerade program gjorda av radiojournalister i syfte att leverera turisminformation på ett intressant och inspirerande sätt.

Förhoppning att växa än mer för att öka värdet för besökare att komma till Jönköping

Att lyckas kombinera bästa resesällskapet, med en gladare och säkrare förare som samtidigt upplever besöksmål på ett nytt och modernt sätt anpassat utifrån besökaren ger förhoppningen om att göra Jönköpings kommun än mer intressant, samtidigt som det förhoppningsvis blir gladare och säkrare förare på vägen.

- Det är två tydliga trender inom turismen, besökare vill bli underhållna eller utbildade. Det räcker inte att säga ”kom och titta”. Med appen kan vi förbereda människor redan när de närmar sig, genom starka och spännande berättelser som gör att man vill svänga av för att upptäcka och lära sig nya saker, säger Patrik Olderius, VD för Destination Jönköping.

Appen kommer snart för iPhone

I maj släpps appen för iPhone, och då kan alla bilförare upptäcka Jönköpings kommun och Bohuslän med dess fantastiska besöksmål på ett helt nytt sätt. Och eftersom appen körs i telefonen, så fungerar den oavsett bilmärke och lika bra på bussen eller tåget. Appen heter TripTale. Volvo Cars samarbetar förutom med Destination Jönköping även med Turistrådet Västsverige kring hur man med podcast kan maximera besöksupplevelsen.

Patrik Olderius, VD, Destination Jönköping AB, 072-507 01 21
Magnus Rönnäng, Senior Innovation Manager, Volvo Cars, 0733-331702

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser