Alexander Björk, golfstjärnan från Jönköping som är proffsspelare på Europatouren och har Sand GC som hemmaklubb.

Se golfeliten spela i Jönköping i sommar – först ut är Junet Open på Sand Golf Club

Jönköping är en aktiv evenemangs- och idrottsstad och golf är en av de sporter som växer. I sommar kan man njuta av golf både som utövare och publik. Golfare på hög nivå gör upp om placeringar i bland annat Junet Open, Senior Golf Tour och Ahlsell Nordic Golf Tour.

Junet Open

16-18 juni avgörs Junet Open på Sand Golf Club. Tävlingen är en del av More Golf Mastercard Tour, en nordisk tour där herrspelarna som deltar har ambitionen att komma vidare till de högre tourerna. Här gör framtidens golfstjärnor upp och har möjlighet att utvecklas och spela sig vidare till de högsta nivåerna i Europa.

- Vi är stolta och glada över att återigen stå som arrangör av Junet Open presented by Alexander Björk. Sand erbjuder en fantastisk bana men också en rejäl utmaning, även för elitspelarna. Vi hoppas att många vill komma ut och titta när nuvarande och framtidens golfstjärnor spelar hos oss på Sand på torsdag, fredag och lördag, säger Greger Wanderfeldt, Partneransvarig på Sand Golf Club.

Internetleverantören Junet är huvudsponsor till tävlingen på Sand Golf Club.

- Junet försöker att vara med och sponsra mycket idrott, både inom elit- och breddidrotten. Det känns väldigt roligt att vara med och skapa något stort, framför allt inom golfen som är en av de sporter vi älskar mest. Dessutom är ju Sand Golf Club en unik golfpärla i Sverige. Vi ser väldigt mycket fram emot veckan, säger Mattias Lind, vd Junet.

Senior Golf Tour

Senior Golf Tour spelas på A6 golfklubb, Gränna golfklubb och Jönköpings golfklubb under 20-21 augusti. Touren består av 6–7 tävlingar per säsong för damer och herrar från 25 år och uppåt i åtta olika åldersklasser. Klasserna D25, D50 och D60 spelas på Jönköping golfklubb. H25 och H40 på A6 golfklubb och H50 på Gränna golfklubb. Alla tävlingar ingår i SGF Senior Tour Ranking,

Elite Hotels Open

Damproffstävlingen Elite Hotels Open spelas 31 augusti till 2 september på Jönköpings golfklubb. Tävlingen är en del av Ahlsell Nordic Golf Tour och ingår i LETAS (Ladies European Tour, Access Series) serien som är den officiella undertouren för damernas Europatour. Här spelar många av morgondagens stjärnor.

- Tack vare ett genuint och etablerat engagemang hos både Jönköpings golfklubbar och flera av hotellen i Jönköping, och ett nära samarbete med Svenska golfförbundet, kan både utövare och publik njuta av fantastisk golf i Jönköping. Vi ser ett ökat intresse för golfturism och att knyta samman golfklubbarna, hotellen och tävlingsarrangörerna tror vi är nyckeln till fortsatt god utveckling för Jönköping som en växande golfdestination, säger Johan Lind, turismchef vid Destination Jönköping.

Kontakt Sand Golf Club: Greger Wanderfeldt 073-5177331

Kontakt Destination Jönköping: Johan Lind 070-3040008

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, evenemang och möten/kongresser