SM Tempo arrangeras i Lekeryd i år igen

SM Tempo 2021 avgörs i småländska Lekeryd

Efter viss omstöpning i tävlingskalendern är det nu klart att SM Tempo 2021 arrangeras i Lekeryd den 5-7 augusti. Svenska Cykelförbundet står som arrangör för mästerskapen i samarbete med CKU6 och lokala cykelklubbar.

Projektledare Alexander Wetterhall har tagit höjd för att SM Tempo ska kunna genomföras på samma smittsäkra sätt som förra året, om så krävs.

- Vi hoppas och tror att smittläget är ett helt annat i augusti. Men allt är förankrat hos alla instanser och ansökan är inlämnad till länsstyrelsen, säger han.

För att säkerställa att SM Tempo ska kunna genomföras i alla klasser har man spridit ut arrangemanget över tre dagar. Mästerskapen inleds därför redan på torsdagen den 5 augusti med dam- och herreliten. Genom att lägga elitklasserna på torsdagen hoppas man även kunna locka dameliten som kör Vårgårda World Tour den 8 augusti. På torsdagen kör även mastersklasserna partempo. Fredagen är vikt åt ungdomsklasserna och avrundas med junior-SM i tempo. Och på lördagen körs SM Tempo i paracykel, samt mastersklasser.

- Bansträckningen är den samma som förra året men i och med att vi spridit ut mästerskapen på tre dagar kör även mastersklasserna samma bansträckning på 32 kilometer i år, säger Alexander Wetterhall.

Alexander är väl medveten om att det uppstått krockar i tävlingskalendern, och att exempelvis MTB-SM i Skatås, Göteborg körs samma helg. Men i och med att pandemin ställt till det i schemaplaneringen, och UCI har sista ordet finns inga andra alternativ än att lägga SM Tempo den här helgen.

- Det är tyvärr helt omöjligt att undvika krockar i schemat men det är ändå positivt att flera arrangörer valt att flytta sina tävlingar, i stället för att helt ställa in. Nu hoppas jag bara att vi kan genomföra det här på ett bra sätt och att vi har en mer generös begränsningsförordning i augusti, avslutar Alexander.

Daniel Tidstrand är projektledare för evenemang på Destination Jönköping och arbetar bland annat med den cykelsatsning som bolaget gör tillsammans med kommunen och lokala cykelaktörer. Förhoppningen är att bli ett nationellt cykelcentrum, och SM Tempo i Lekeryd är en av flera viktiga komponenter för att komma dit.

- Det blir en härlig cykelhelg att se fram emot, då Jönköping återigen får välkomna Sverigeeliten i cykel. Jönköping har mycket att erbjuda inom cykel och det känns fantastiskt roligt att evenemang som SM Tempo blir en självklar del av cykeldestinationen Jönköping, säger Daniel.

Förhoppningsvis blir det flera lokala cyklister på SM, inte minst Tobias Ludvigsson, Sveriges enda manliga cykelproffs på World tour-nivå, som dessutom bor i trakterna och gärna tränar på tempobanan som han själv varit med och designat. Inom paracykel hoppas vi på lokalcyklisten Henrik Marvig, som senare i sommar cyklar Paralympics i Tokyo. En annan stor stjärna som vi vill se i tävlingen är Lisa Nordén. Lisa har imponerat och tagit fyra SM-guld i tempo på raken, blir det ett femte i Lekeryd i sommar?

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser

Caroline Törnblad

Chef Möten & Evenemang 0705084409