Peder Fredricson kommer till Jönköping Horse Show även i år.

Stjärnorna kommer till hästlovet i Jönköping

Höstlov är återigen hästlov i Jönköping när Jönköping Horse Show arrangeras på Elmia den 31 oktober – 5 november. 2022 slog Jönköping Horse Show besökarrekord med 22 753 besökare och lockade närmare 450 ryttare och 700 hästar från Sveriges alla hörn. Totalt fanns 169 svenska ridklubbar representerade, samt ryttare från Norge, Danmark, Storbritannien och Nya Zealand.

­ – Det är roligt att hästlovet blivit en tradition i Jönköping, att evenemanget vuxit och lockar hit besökare från hela Sverige och även från utlandet. Det visar att det finns ett stort intresse. Vi kan i utvärderingen av evenemanget 2022 se att besökarna är väldigt nöjda och att den här typen av evenemang har stor betydelse för besöksnäringen i Jönköping, säger Caroline Törnblad, chef för Möten och Evenemang på Destination Jönköping.

En central mötesplats för ridsporten
Jönköpings Horse Show har blivit en central mötesplats för ridsporten där svenska och utländska ryttare tävlar i både hoppning och dressyr. Utöver sport arrangeras auktion, show och mässa med över 100 utställare. Islandshästarna, som varit ett mycket populärt inslag, har kommit till Jönköping för att stanna. Under två dagar intar de kraftfulla hästarna åter Elmia för att bjuda publiken på en riktig show.

En av Jönköpings Horse Shows absoluta publikfavoriter är Agria Pony Trophy som arrangeras i både hoppning och dressyr. Nytt för i år är Agria Pony Trophy Super Jump-off, en tidshoppning för de fem bästa ekipagen i respektive kategori som avgörs i samband med lördagens familjeshow.

Kändisarna på plats i Jönköping
Jönköping Horse Show brukar dra till sig de mest kända namnen inom svensk ridsport, i år är inget undantag. Ett minst lika spännande startfält väntas, såväl framtidens talanger som flertalet mästerskapsmedaljörer och världsstjärnor. Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson, Jens Fredricson och Angelie von Essen kommer vara på plats i Jönköping.

Mer information om Jönköping Horse Show.