Svenska handbollslandslaget kommer till Jönköping i januari. Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Sverige EM-laddar i Jönköping och Ängelholm

I januari åker herrlandslaget till Tyskland för att försvara EM-guldet. Under uppladdningen kommer Sverige spela två landskamper inför mästerskapet, en i Jönköping, som tidigare i år var värdstad för Handbolls-VM, samt en i Ängelholm.

I slutet av januari fick Sverige lyfta EM-bucklan i Budapest efter en dramatisk final mot regerande mästaren Spanien. Det var Sveriges första mästerskapsguld på 20 år och i januari är det dags för landslaget att försöka försvara det.

Den 2 januari samlar Glenn Solberg truppen i Ängelholm som blir landslagets bas under uppladdningen. Den första matchen spelas i Husqvarna Garden i Jönköping den 5 januari i samband med Hallbybollen där många ungdomslag från hela Sverige deltar och får chansen att se sina förebilder spela. Vilket land Sverige möter i dubbelmötet är ännu inte klart.

– Det ska bli oerhört inspirerande att åka till Tyskland som regerande europamästare och det är inte bara EM-medaljer som står på spel utan även en direktplats till OS. Vi kommer att göra allt vi kan för att vara med och slåss om den och vi är glada att kunna förbereda oss på hemmaplan där vi vet att vi får de bästa förutsättningarna, säger förbundskaptenen Glenn Solberg.

– Det känns väldigt roligt att arrangera handbollslandskamp i Husqvarna Garden igen där vi tidigare i år arrangerade gruppspel i Handbolls-VM. Jönköping har ett stort handbollsfokus, inte minst genom Hallby som har både dam- och herrlag i högsta divisionen, och är en evenemangsstad som har alla förutsättningar att vara värdstad för stora evenemang. I år har vi bland annat haft Handbolls-VM, Ironman, Jönköping Marathon, U23 och U21-landskamper. Vi får återkommande höga betyg när det gäller såväl värdskap som upplevelse av natur och evenemangsytor, något vi känner stor stolthet kring. Vi ser verkligen fram emot att ta emot handbollslandslaget under Hallbybollen då Jönköping fylls av handbollsentusiaster, säger Caroline Törnblad, chef Möten och Evenemang på Destination Jönköping.

Sverige kommer att möta Bosnien & Hercegovina (11 januari), Georgien (13 januari) och Staffan Olssons Nederländerna (15 augusti) i EM-gruppspelet i tyska Mannheim.