Tävling ska sporra till kontantfri månad

Projektet ”Säkrare Jönköping” arbetar för att minska kontanthanteringen i Jönköping. Nu arrangeras en tävling där de som inte tar ut några kontanter på en månad har möjlighet att vinna priser.

- Tävlingen är ett sätt att sporra deltagarna att använda kort istället för kontanter. För många handlar det om att göra det till en ny vana att alltid välja kortet först, säger projektledare Camilla Fritz på Destination Jönköping.

Tävlingen som pågår mellan 15 september och 15 oktober är öppen för alla kommunanställda samt anställda vid de banker som deltar i projektet. - Det här är en första aktivitet som vi genomför i projektet. Under de kommande åren kommer vi att göra fler saker för att uppmärksamma jönköpingsborna på att kort är att föredra framför kontanter, fortsätter Camilla.

Projektet drivs av Destination Jönköping tillsammans med Jönköpings Kommun, Polisen, Jönköping City, A6 Center, IKEA, En smak av Jönköping, Harrys, Handelsanställdas förbund, Finansförbundet och bankerna. Det kommer att pågå under 5 år med målet att minska kontanthanteringen i Jönköping med 50 procent. Genom mindre kontanthantering minskar risken för rån, vilket är viktigt för att bidra till ett säkrare Jönköping. Mindre kontanter minskar även utrymmet för illegal verksamhet med svarta pengar och en negativ miljöpåverkan.

För ytterligare information, kontakta:

Camilla Fritz, projektledare Destination Jönköping: 0707- 92 10 46

Se även projektets webbplats: www.sakrarejonkoping.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.