Foto: Svenska Cykelförbundet

Tempo-SM och Cykelns dag i Jönköping 14 augusti

Den 14 och 17 augusti görs det upp om mästerskapsmedaljer i SM cykel i tempo på en ny rundbana i Lekeryd, strax utanför Jönköping. I samband med mästerskapet på höga hastigheter blir det under onsdagen flera cykelevent i centrala Jönköping.

Imorgon onsdag arrangeras elitdelen i SM cykel i tempo för första gången på landsvägar i Jönköping där deltagare kommer upp i hastigheter på 50-60 km/h. Banan ligger i Lekeryd och är 15 km lång och körs två varv. Den regerande tempo-mästaren Tobias Ludvigsson kommer återigen synas på SM cykel i tempo, denna gång på hemmaplan.

SM-tävlingarna kommer livesändas på storbildsskärm på Lillsjöplan i centrala Jönköping med den före detta elitcyklisten Roberto Vacchi som kommentator och prisutdelare då mästerskapsmedaljerna delas ut vid en prisceremoni.

- Tanken är att höja statusen på SM i tempo. Vi vill göra det säkert och vi vill göra det eventmässigt. Därför har vi tillsammans med flera aktörer i Jönköpings kommun skapat ett cityevent där man kan följa tävlingarna live och samtidigt testa cyklar och cykelprylar, säger Stefhan Klang, styrelseordförande Svenska Cykelförbundet (SCF).

Jönköping – en självklar cykeldestination

Det är inte en slump att så många cykelevent landar här i Jönköping.

- Naturen runt om i Jönköping är som gjord för mountainbike och cykelvägarna genom det vackra landskapet är i världsklass, säger Helena Lindgren, projektkoordinator Möten & Event, Destination Jönköping. Vi är stolta över att, tillsammans med arrangörsföreningen Jönköpings CK få välkomna ännu ett proffsigt cykelevent till vår destination, fortsätter hon.

I samband med loppet arrangeras under onsdagen ett cityevent med cykeltema på Lillsjöplan vid Atollen i centrala Jönköping. Här kan besökaren bl a testa balansen på en minicykelbana, prova på kickbike, skate eller inlines och en hel del annat. Flera aktörer med koppling till cykling är på plats för att visa upp produkter, informera och bjuda besökarna på utmaningar och tävlingar.

- Cykeleventet på Lillsjöplan är ett familjeevent, det finns något för alla. Barnen kan testa prylar från Fritidsbanken och det bjuds på Fairtrade godis. Det blir utmaningar och tävlingar med fina priser, säger Martin Funck, Enhetschef Föreningsservice, Jönköpings Kommun. Under Cykelns dag i City vill vi passa på att lyfta Jönköping som en självklar cykeldestination, fortsätter han.

Paracykelakademin kommer också att finnas på plats med specialcyklar för personer med funktionsvariationer som alla får testa. Eventet smyger igång efter lunch och pågår fram till kvällen den 14:e augusti. Sändningarna av SM tävlingarna startar ca kl. 16:00 och prisutdelningen sker ca 20:00

Läs mer om SM-tävlingarna och Cykelns dag i City.

Mer info

Kontakt SM-tempo: Stefhan Klang, tävlingsledare och styrelseordförande SCF, stefhan.klang@scf.se, tfn: 070-552 52 07.

Kontakt Cykelns dag i City: Martin Funck, Enhetschef Föreningsservice, Jönköpings Kommun, martin.funck@jonkoping.se, tfn: 036-106922

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser