I slutet av januari välkomnas forskare och experter inom IT och turism till Jönköping.

​Tillväxtverket satsar på Focus Scandinavia

Den 24–26 januari 2018 anordnas en internationell kongress kring IT och turism i Jönköping. Under ENTER2018, som samlar forskare och från hela världen, anordnas även konferensen Focus Scandinavia, där de som arbetar och verkar inom den skandinaviska besöksnäringen kommer diskutera utvecklingsmöjligheter inom området.

Under Focus Scandinavia ges en överblick av de viktigaste digitala trenderna inom besöksnäring just nu. Via föreläsningar, paneldebatter och workshops får deltagarna tillgång till forskning, innovationer och den digitala världen – utifrån ett helt nytt perspektiv.

Med stöd från Tillväxtverket

Turism- och besöksnäringen växer och prognoserna pekar på fortsatt kraftig global tillväxt, med stor potential för Sverige att hävda sig internationellt, både genom landets rika natur- och kulturvärden och genom attraktiva städer. Företagen uttrycker en hög tillväxtvilja och näringen är sysselsättningsintensiv. Tillväxtverket, vars uppdrag är att skapa så bra förutsättningar som möjligt för alla typer av företag att komma igång, växa och bli framgångsrika, stöder konferensen och därmed initiativet till kompetenshöjning och stärkt konkurrenskraft i Sveriges snabbast växande och med avstånd största exportmarknad.

Destination Jönköping som arbetar med att öka Jönköpings attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare inom områdena turism, event och möten/kongresser ser ett behov av den här typen av konferens.

"Digitaliseringen är en omvälvande kraft som påverkar hela samhället och självklart även besöksnäringen. Att ha möjlighet att ta del av den digitala utvecklingen i den globala resebranschen med hjälp av forskare, utvecklare och strateger inom näringslivet ger oss ett sätt att utveckla vårt arbete", säger Patrik Olderius, VD Destination Jönköping. "Att Tillväxtverket ser ett stort värde och vill vara med i ett samarbete kring Focus Scandinavia känns väldigt roligt", fortsätter han.

Tid: 24-25 januari 2018

Plats: Jönköpings Kongresshus Elmia

Kontakt:

Patrik Olderius, patrik.olderius@destinationjonkoping.se,  0725 07 01 21

Fakta:

ENTER2018 är en etablerad plattform för utbildning, affärsutveckling och samarbete som anordnas årligen i olika europeiska länder i över 20 år. Detta expertmöte har följt och påverkat den digitala utvecklingen i den globala resebranschen sedan Internets tillkomst under 1990talet.

International Federation for Information Technology and Travel and Tourism (IFITT) arrangerar tillsammans med Destination Jönköping ENTER2018 med stöd från Tillväxtverket och Smålands Turism.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser