Turismutvecklaren Erik vandrar 14 mil för att utveckla besöksnäringen

Turismutvecklaren Erik vandrar 14 mil för att utveckla besöksnäringen

Destination Jönköpings turismutvecklare, Erik Johnson, ger sig ut på en 14 mil lång 7 dagars-vandring genom kommunen. Syftet är att uppmärksamma trenden kring naturturism och vilka affärsmöjligheter inom detta område som finns för besöksnäringsaktörer i kommunen.

Destination Jönköping arbetar med destinationsutveckling och identifierar dels vilka trender som finns inom turism och besöksnäring, dels vilka förutsättningar platsen Jönköping har för att möta dessa. Naturturism har varit en stark trend sen en tid tillbaka och växte dessutom ytterligare under pandemin. I Jönköping med omnejd finns det goda förutsättningar för just naturturism. Bland annat närheten mellan stad och natur, många fina vandrings- och cykelleder, sjöarna och det kuperade landskapet, vår trolska Bauerskogar och inte minst alla härliga platser med milsvid utsikt.

Uppmärksamma affärsmöjligheter kopplat till en hållbar naturturism

Hur kan aktörerna i besöksnäringen på ett hållbart sätt dra nytta av den unika naturen runt hörnet? Tanken är att inplanerade nedslag och ”happenings” i samband med vandringen ska belysa vilka möjligheter som finns för våra entreprenörer i närheten, vilka möjligheter som finns för just dem att utveckla sin verksamhet på platsen, och inom området naturturism.

- Syftet är även att passa på att uppmärksamma de kommande och redan befintliga satsningar som görs, så som vandringscentrum Taberg, kommunens planer på att vidareutveckla A6 naturområde, nya mtb-satsningar på huskvarnaberget med fler, berättar Erik.

Erik kommer att vandra delar av Smålandsleden, mer specifikt två av kommunens mest välkända vandringsleder, Södra Vätterleden och John Bauerleden. Han startar sin vandring i Mullsjö den 29 juli, går i mål i Gränna 6 augusti och välkomnar både press, besöksnäring och allmänhet att slå följe hela eller delar av vandringen. Schemat för vandringen ser ni nedan. Vill man följa vandringen på avstånd kommer man kunna se uppdateringar längs med vägen på Destination Jönköpings instagramkonto.

Schema

29/7 Mullsjö Hotell - Matsegården

30/7 Matsegården - Skinnarebo

31/7 Skinnarebo - Hotell Taberg