Fotograf: Daniel Strandroth

Gastar och Sjöbusar styr mot Lidköping för ett höstlov fyllt av äventyr och spänning!

När höstlovet närmar sig förvandlas Lidköping till en plats full av gastar och sjöbusar. För alla äventyrslystna barn och deras familjer bjuder Lidköping på en mängd rysliga höstlovsaktiviteter och utsmyckning i centrum, bland annat en fartfylld show full av musik och dans samt inslag av piratdrama och eld. Missa inte när "Sjöbusarna från Syracusa" anländer till Lidköping.

Torsdagen den 2 november bjuds det på show för hela familjen. Sjöbusarna från Syracusa intar Dina-scenen i Stadsträdgården och bjuder på föreställning klockan 15.00 och klockan 18.00. Den första föreställningen passar utmärkt för yngre barn som kan tycka att mörker och eld är lite läskigt. Den senare föreställningen håller inte tillbaka på något, här bjuds det på eldsprakande dueller när mörkret fallit.

- Showen är en hyllning till Lidköpings historiska sjöbusar. Den tar med publiken på en resa där besättningen från skeppet Enhörningen går på grund vid Vänerns strand. Likt Kalle Fiffi for in i fyren utanför Kållandsö under tidigt 1900-tal, säger Carolina Hellström, Destinationsutvecklare Destination Läckö-Kinnekulle AB.

Utöver torsdagens show kommer hela höstlovsveckan att vara fylld med varierande aktiviteter för barn i alla åldrar. Bland höjdpunkterna finns en bingoskattjakt i centrala Lidköping, tipspromenad på Rörstrand Museum, Sjöbusevandring med Esplanadteatern och Mysrys i museilägenheten Ajax. Biblioteket bjuder in till barnföreställningar, konst- och bokutställningar och annat roligt bus.