Inbjudan till Pressmöte torsdag 4 juli kl 10.00 - Lansering av nytt projekt kring löjrom från Vänern

Löjrommens dag i Spikens fiskehamn!

Nu ska den åtråvärda löjrommen från Vänern lyftas fram ytterligare genom en rad aktiviteter, bland annat genom idén att fira ”Löjrommens dag”.

Det är ett nytt beviljat projekt inom Fiskområdet "Vänerskärgården med Kinnekulle" som gör det möjligt och syftet är att knyta samman aktörer inom fiskenäringen med restauranger, anläggningar och aktiviteter runt en gemensam händelse kring premiären av löjromsfisket på hösten.

Varje år mellan 17 oktober och 17 december fiskas och kläms det tonvis av löjrom för hand i Spikens fiskehamn. Under detta event ska kunskapen kring löjromsfisket och löjromsberedningen lyftas med bland annat föreläsningar, minimässa och möjligheten för besökare och intresserade att själva ”prova på” löjromsberedningens fascinerande hantverk. Välkommen på pressmöte för att få ytterligare info om detta projekt.

Pressmötet är även en lansering av den nyframtagna löjromsfilm som kommer att visas för besökare i Victoriahusets hörsal under sommaren.

När: Torsdag 4 juli kl 10.00
Var: Hörsalen Naturum Victoriahuset vid Läckö Slott

Medverkande: Representanter från Spikens fiskehamn och
Anna Ohlin Ek Evenemangsutvecklare Destination Läckö-Kinnekulle