Inbjudan till Pressträff kl 11.00 den 13/5 ang Olympiadagarna i Lidköping 13-14 Maj 2022

Nu är det dags för Sveriges Olympiska Kommitté att besöka Lidköping med konceptet Olympiadagen.

Under två dagar finns 13st föreningar representerade på plats med sin idrott på Nya stadens torg. Syftet med dagarna är att utmana barn och ungdomar att prova på olika idrotter tillsammans med lokala idrottsföreningar och på så sätt ge dem möjligheten att hitta sin idrott. I en förlängning är målet att inspirera fler ledare och aktiva till drömmar och olympiska satsningar!

På fredagen finns över 350 skolelever från åk 4 på plats för att testa på idrotterna. På lördagen är det öppet för allmänheten att komma och prova på mellan kl 11.00 -16.00.

Olympier som finns på plats under dagarna är:

Karin Johansson
Kanotdrottningen från Lidköping Karin Johansson. Karin som har både OS start i Rio 2016 samt London 2012 och antalet topp 10 placeringar där på meritlistan.

Kim Martin
Ishockeysmålvakten med två OS medaljer, en silvermedalj från Turin 2006 samt en guldmedalj från Salt Lake City 2002: Kim Martin finns med oss båda dagarna.

Maria DanielssonFd Snowboardproffset tillika Projektledare för dagarna är olympiern Maria Danielsson med en 6e plats från OS i Turin 2006 som bästa merit.

Sveriges mest lysande stjärnor mot kommande spel är Skateboardåkaren Hampus Winberg från Varberg, Hampus tillhör SOK:s topp och talangprogram inför spelen i Peking 2024.

Samtliga ovan finns att träffa på plats vid Medal Plaza mitt på Nya stadens torg på Fredag 13 maj kl 11.00-11.15 då det hålls en kort pressträff med intervjuer för media som önskar komma. Efter detta så finns möjlighet att fota barn som testar på idrotter. (Vi har en skola som är GDPR säkrade och gärna ställer upp på bilder, vi meddelar vika detta är under pressträffen)

Varmt välkomna!

Maria Danielsson SOK