Lidköping & Skövde föll på målsnöret i kampen om SM-veckan

Fem städer var kvar i sluttampen om att få arrangera SM-veckan 2025 eller 2026, Under veckan meddelade Riksidrottsförbundet att de efter en mycket tuff process beslutat att erbjuda Norrköping och Karlstad värdskapet.

I juni 2022 lämnade Lidköping och Skövde in en gemensam ansökan om att få arrangera SM-veckan 2026.

- Vi var självklart ödmjuka inför de städer vi ställdes emot. Samtidigt har vi siktat högt och hela tiden haft en tilltro till vår kapacitet med vår gemensamma erfarenhet av att arrangera större evenemang, våra varierande arenor, vårt breda föreningsliv och det starka samarbetet i Skaraborg. Vi har verkligen fått bekräftat från Riksidrottsförbundet (RF) att de bedömer att vi skulle klara av att arrangera en SM-vecka av hög kvalitet, säger Anna Ohlin Ek, Vd på Destination Läckö-Kinnekulle.

Nu går alltså den här omgångens värdskap till Norrköping och Karlstad.

– Vi tar med oss den respons vi fått från RF för att tillsammans ta sikte mot en ny ansökan i nästa utlysningsperiod. Då har vi förmodligen ännu bättre förutsättningar med en rad nybyggda anläggningar både i Lidköping och Skövde och därtill erfarenhet av att arrangera en SM-vecka vinter, säger Mats Olsson, vd Next Skövde.

Läs hela pressmeddelandet från RF här: https://www.rf.se/omriksidrottsforbundet/formedia