Lisa Bengtsson till Kultur- och Porslinsfestivalen i Lidköping

Lisa Bengtsson till Kultur- och Porslinsfestivalen i Lidköping

Lisa Bengtsson, en av Sveriges främsta unga grafiska designers, kommer till Kultur- & Porslinsfestivalen för att ställa ut en del av sina alster på Rörstrand Center.

Lisa har ett samarbete med PrintDesign, som är verksamma på området, som abziehtrycker/dekorerar bland annat hennes tallrikskollektion "Oss kvinnor emellan".

Lisa Bengtsson kommer under lördagen att hålla i en föreläsning "min mönsterresa". Som titeln avslöjar kommer det att handla om Lisas resa från att som barn ha gett sin mamma teckningen "mönsterhunden" till att idag vara en framgångsrik designer.

Lisa har tidigare jobbat på dagstidning, som Art Director men det var när hon började studera på Bergh School of Communication i Stockholm som hon började sin karriär som grafisk designer. Hennes första tapet och tillika examensarbete, "Familjen", består av ett mönster skapat av ramar. Enligt Lisa representerar och symboliserar Familjen våra liv och hur vi väljer att rama in dem. Svärmor är hennes andra tapet och består av skor från olika tider av hennes liv.

Hennes senaste större projekt "Håll i hatten", ett special edition-samarbete med Hemtex, lanserades i mars 2013.

Tidigare samarbeten har hon haft med bland annat Björklund & Wingqvist, Barncancerfonden, Indiska och Mairo.

Många av Lisa Bengtssons produkter kommer under festivalen att finnas till försäljning hos Lera med mera.

kontakta:
Emma Lans, marknadskoordinator
Rörstrand Center, tel. 0708- 52 31 79 eller info@lokalitet.se

Inger Franzén, Print Design, tel.
0709- 65 91 96 eller info@printdesign.se