Vänerexpressen, Mariestads Sjöservice AB

Ny linjetrafik på Vänern mellan Mariestad – Kinnekulle – Lidköping - Läckö Slott och Spiken.

Under veckorna 29 till 31, kommer Vänerexpressen trafikera Mariestad – Kinnekulle/Hällekis – Lidköping – Läckö Slott och Spiken. Vänerexpressen är en snabbgående båt med plats för 12 passagerare. Båtens prestanda och utformning skapar möjligheter för besökare och kommuninvånare att via vattenvägarna besöka och uppleva sevärdheter på Kinnekulle, i Lidköping och runt Kållandsö, eller bara äta lunch och vandra runt i området för att sedan resa tillbaka till sin ursprungshamn samma dag.

Linjetrafik på Vänern i Biosfärområdet Vänerskärgården Kinnekulle är ett nytt försök att få besökare att uppleva områdets unika platser och samtidigt njuta av Vänern med en upplevelserik båttur. Samarbetet bidrar likväl med ett mervärde för de inblandade intressenterna där besöksmål och sevärdheter kan kopplas samman sjövägen.

Företaget Mariestads Sjöservice kommer under tre veckor sommaren 2017 att erbjuda linjetrafik enligt tidtabell. Båtresan sker i en nyproducerad Nimbus Paragon 31 med plats för upp till 12 personer med möjlighet att även transportera fyra cyklar för de som vill kunna åka båt till någon av hållplatserna och cykla tillbaka. Båtens utformning och egenskaper medför en marchfart om 25 knop, vilket möjliggör en tidseffektiv tidtabell som omfattar en tur och retur sträcka om nästintill 60 sjömil.
”Här är inte bara båtturen i sig en fin upplevelse. Vi ser möjligheten att både lokalbor och turister skall kunna nyttja linjen för att i sin tur ta del av aktiviteter eller sevärdheter med anknytning till Vänern – och dessutom göra det under en och samma dag.” säger Jonas Lindborg, Mariestad Sjöservice.

2017 kommer att fungera som ett provår och tanken är att de schemalagda datumen skall kunna utökas inför nästa säsong om 2017 faller väl ut. Vänerexpressen är en ny besöksnäringsrelaterad produkt som tagits fram av Mariestad Sjöservice tillsammans med Destinationsbolaget Läckö-Kinnekulle AB, Leader Nordvästra Skaraborgs Outdoorprojekt, Mariestad kommun och Biosfärområdet Vänerskärgården Kinnekulle.
”Vänerexpressen är ett spännande projekt, där vi tillsammans med alla involverade tillgängliggör destinationen och Biosfärområdet på ett helt nytt sätt. Samarbetet mellan alla kommunerna och övriga inblandade har fungerat jättebra och vi hoppas nu på att båtturerna blir populära.” säger Jim Josefsson, VD Destination Läckö-Kinnekulle AB.

Kontakt: Jonas Lindborg. Mariestad Sjöservice. 070–5888603, info@mariestadssjoservice.se

Jim Josefsson, VD Destination Läckö-Kinnekulle AB. 070-3548316, jim@lackokinnekulle.se

John Zafaradl, Leader Nordvästra Skaraborg. 070–2605648, j.z@leaderostraskaraborg.se