Följ med när vi träffar en av arrangörerna för Lofsdalen Epic!

Följ med när vi träffar en av arrangörerna för Lofsdalen Epic!

Alexander Johansson är en tidigare elitsatsande skidåkare och är född och uppvuxen i Evertsberg, Älvdalen. Nu är Alexander bosatt i Lofsdalen och är ordförande i Lofsdalen SK. Tidigare har Lofsdalen SK varit arrangör för Pilgrimsloppet, men nu tar nya planer fart och Lofsdalen Epic är det nya fjälloppet i Lofsdalen som går av stapeln den 2a april 2022.

Tidigare har ni arrangerat Pilgrimsloppet, men nu står ni som partners för Lofsdalen Epic. Vad är er ambition med Lofsdalen Epic?

Genom samarbetet med The Originals och RaceID kommer vi nu kunna utveckla Pilgrimsloppet till nya nivåer som utan samarbetet varit väldigt svåra att nå. Genom det kommer vi kunna säkra ekonomin för vår verksamhet där barn och ungdomar står i centrum. Dessutom kommer vi kunna öppna ögonen för fler människor att upptäcka Lofsdalen och förhoppningsvis värva framtida klubbmedlemmar.

Vad är speciellt med det nya loppet?

De två nya loppen kommer ha olika inriktning. Det kortare, Strådalsloppet Epic 18km, kommer erbjuda lätt åkning som riktar sig till de som annars inte tänkt tanken på att ställa upp i en tävling. Men som nu kan göra det i vacker fjällnatur med en snäll banprofil.

Pilgrimsloppet Epic 55km är det längre av de två loppen. Det har mycket gemensamt med den tidigare sträckningen av Pilgrimsloppet men kommer istället för start i Högvålen nu starta i Lofsdalen och gå tur och retur till Högvålen. Det innebär ännu mer fjäll och storslagna vyer. Det blir nydragning av spår till Högvålen och den klassiska Pilgrimslopps-sträckningen på hemvägen.

Kommer du att delta i loppet?

Det skulle vara jättekul att få åka loppet men som arrangörsklubb behövs många som arbetar med loppet och jag är en av dem. Men någon dag före ska jag hinna med att testa banan.

Vad händer med Pilgrimsloppet?

Då det här evenemanget är en utveckling av Pilgrimsloppet kommer det tidigare loppet inte anordnas. Men som jag har nämnt kommer den längre nya tävlingen ha mycket gemensamt med det äldre loppet vad gäller bansträckning.

Du är från Älvdalen men har gått i gymnasiet i Sveg och är nu bosatt i Lofsdalen. När flyttade du till Lofsdalen och varför?

Direkt efter studenten 2017 från Skidgymnasiet i Sveg ville jag testa en vintersäsong här i Lofsdalen samtidigt som jag elitsatsade på längdskidor. Vi hade varit här på träningsläger under gymnasietiden och kompisar som jobbat här samtidigt som de elitsatsat rekommenderade det. Jobbet på ICA funkade utmärkt med träning och tävlingar.

Du är ordförande för Lofsdalen SK, vad innebär det?

Jag sitter i klubbens styrelse som tar alla beslut rörande klubben. Som ordförande håller jag i de möten vi har och driver tillsammans med de andra ledamöterna klubben administrativt och till stor del den yttre verksamheten.

Vad är ditt intryck av Lofsdalens längdspårssystem? Har du något personligt favoritspår?

Spårssystemet Lofsdalsspår är det som från början fick mig att flytta hit. Det finns mycket att välja på och för mig som har bott "nere i byn" har det alltid varit nära till de flesta spåren. Det finns allt från platta spår till 6 km ihållande uppför vilket gör spårsystemet väldigt komplett. Mitt favoritspår och framförallt favoritplats är "Passet" på Sömlingshågna runt. Otroligt vackert.