Fackeltåg 2021 med ungefär 250 skidåkare och många åskådare

Fackeltåg arrangeras i Lofsdalens skidanläggning

Förra årets succé med fackelslalom i Lofsdalens Fjällanläggning är tillbaka. Den 30 december kl. 16.00 är alla gäster välkomna att delta eller titta på tåget.

För att sprida ljus i mörkret och avsluta året 2022 arrangerar Lofsdalens Fjällanläggning och Destination Lofsdalen återigen ett lysande fackeltåg dagen innan nyårsafton. Ett stämningsfullt event för hela familjen där du väljer om du vill delta i tåget på skidor/snowboard eller om du tittar på tåget från nederdelen av Loffe-backen.

- Eventet förra året var superlyckat och vi ville då sprida ljus i en tillvaro som där och då var aningens kämpig med en pågående pandemi. Vi ser att vi i år står inför nya utmaningar med krig och ett mer ansträngt ekonomiskt läge. Även om vårt event inte kan ändra på de faktorerna så hoppas vi att vi kan sprida lite ljus och glädje, säger Lotta Anestedt, VD på Destination Lofsdalen.

En film på förra årets fackeltåg går att ses på vår Youtube-kanal.

Info till dig som vill delta i fackeltåget:
    - Fackeltåget startar i mitten av skidbacken Lången kl 16.00
    - Sista liften går upp kl 16.00 så kom i tid (skipass krävs)
    - Alla barn över 12 år med målsmans sällskap och vuxna är välkomna så långt lagret med facklor räcker
    - Barn under 12 år kan ta med egen ficklampa och delta
    - Håll 2-3 meters avstånd när ni åker
    - Facklan hålls i höger hand, utanför kroppen
    - Eventuell stearin eller smuts på kläder ersätts ej.

För mer info, kontakta:
    Lotta Anestedt, VD Destination Lofsdalen
    076 248 35 14, lotta.anestedt@lofsdalen.com

Regioner

Destination Lofsdalen är en fjälldestination med aktiviteter som lockar besökare från Sverige och Europa året runt. Byns lilla storlek och fjällens och sjöns närhet gör alla aktiviteter, restauranger och nöjen lättillgängliga.

Vintertid lockar alpin skidåkning med rejäl fallhöjd, välpreparerade längdspår i varierande terräng, 150 km turleder och skoterleder. Här finns både anlagda aktiviteter såväl som orörd natur med enorma vyer.

På sommaren är Lofsdalen Bike Park ett stort dragplåster. Med 8 familjevänliga downhilleder är den en given favorit för den äventyrslystne. I nybyggda Lofsdalen Fjällpark MTB finns stigcykling för hela familjen. För den vare cyklisten finns Stenrutsleden MTB och annan fin fjällcykling på södra sidan av Lofssjön. Det finns också gott om leder för fjällvandring med möjlighet att starta både i skog såväl som uppe vid trädgränsen. Varierande fiske och viltspaning lockar också många gäster.

På toppen av skidfjället Hovärken ligger Europas högst belägna whiskylager, Lofsdalen Skybar. Här lagras ca 400 personliga 30-litersfats med Mackmyrawhisky och skybaren har öppet året runt med enklare luncher, dryckesprovningar samt finns tillgänglig för privata middagar, fester och events.

Boende i fjällen bokas genom Destination Lofsdalen som erbjuder stugor, lägenhet och hotellrum.

Den lilla byn med de stora möjligheterna

Vintertid lockar utförsåkning med rejäl fallhöjd, välpreparerade längdspår i varierande terräng, 150 km turleder och skoterleder. Här finns både anordnade aktiviteter såväl som orörd natur med enorma vyer.

På sommaren är Lofsdalen Bike Park ett stort dragplåster. Med ca 16 km familjevänlig downhillcykling är den en given favorit för den äventyrslystne. Det finns gott om vandringsleder med möjlighet att starta både i skogen såväl som uppe vid trädgränsen. Varierande fiske och viltspaning lockar också många gäster. Chansen att fånga en stor öring och att få se vilda djur som älg eller björn är god. I området finns också många renar.

På toppen av skidfjället Hovärken ligger Europas högst belägna whiskybar, Lofsdalen Skybar. Här lagras ca 400 personliga 30-litersfats med Mackmyrawhisky och skybaren har öppet året runt med enklare luncher, dryckesprovningar samt finns tillgänglig för privata middagar, fester och events.

Destination Lofsdalen
    Olsvensbacken 6