Lofsdalsspår inviger nytt spår för skidåkning och vandring.

Glädje i Lofsdalen: nya Hjärtespåret öppar den 22 december

Lofsdalen står redo att välkomna vintersäsongen med ett spännande nytt längdskidspår. Det ca. 2,5 km långa längdskidspåret är anpassat för både skate och klassisk skidåkning med makalös utsikt och möjligheter för vandrare att njuta av vintervandring hela vägen upp till Lofsdalens majestätiska vindskydd Hjärtat vid fjällets fot.

"Vi är oerhört glada över att kunna erbjuda ett spår som är fantastiskt för skidåkning, men vi är också glada över att vårt vackra vindskydd nu kan användas året runt. Spåret kommer även att binda ihop liften med längdskidspåren för den som vill använda sitt alpina skipass för att ta liften till våra övre längdskidspår" säger Alexander Johansson, VD för Lofsdalsspår.

Invigningen äger rum den 22 december. Klockan 11.00 klipps bandet vid det unika A-frame vindskyddet längs Hjärtespåret. Sedan bjuds det på fika från kl. 11:00 till 13:00, med fortsatta festligheter den 26 december, då från kl 10.30 till 12.00.

I samband med detta erbjuder Lofsdalens Fjällanläggning gratis lift upp till skidspåret för alla med längdskidor och spårknapp. Lofsdalsspår och Visit Lofsdalen bjuder på fika till alla spårknappsinnehavare, det blir snöyoga med Lofsdalen Outdoor utanför vindskyddet och lokala företagare bidrar med flera aktiviteter i byn som julmys i butiker och Vintermarknad. Förhoppningsvis hittar många till spåret upp till vindskyddet Hjärtat.

Där du stiger av liften och det nya spåret börjar startar även motionsloppen Lofsdalen Epic som går av stapeln den 23 mars 2024. Förmodligen världens enda lopp där man tar lift till starten.

Lofsdalsspår är en ekonomisk förening som ansvarar för skötseln av Lofsdalens 122 km längdskidspår, 150 km snöskoterleder, turskidleder, vandringsleder och 53 km MTB-leder. Lofsdalsspår drivs av intäkter från ledavgifter för snöskotrar, skidknappar och trailpass för mountainbike. Alla intäkter återinvesteras direkt i att skapa och underhålla högkvalitativa spår och leder i Lofsdalen.

För alla aktiviteter, erbjudanden, karta och tider besök www.lofsdalen.com/aktiviteter-och-evenemang.