Bild: Emil Sergel

Lofsdalen inviger tre nya stigcykelleder

Lofsdalen Fjällpark MTB är platsen för sommarens familjesemester. Fjällparken har varsamt byggts på fjället mellan topparna Digervålen och Hovärken. Området kännetecknas av vacker natur där cykelstigarna slingrar sig genom fjällandskapet. Här har små barn på balanscyklar lika kul som vuxna cykelfantaster. Inför sommaren öppnar nu tre nya leder: Bulleribock, Top of the rock och Rocket.

Lofsdalen Fjällpark MTB är Lofsdalens senaste sommarsatsning med fokus på härlig fjällcykling. Totalt planeras 20 kilometer stigcykelleder i olika svårighetsnivåer. Vid öppningen 24 juni 2022 kommer 12 kilometer leder stå klart. De tre nya lederna som kompletterar de redan öppnade lederna är:

Top of the Rock - lätt blå led med magisk utsikt
Utmärkande för den här leden är den fantastiska utsikten över fjällen och framförallt dalgången ner mot Glötdalsvallen där du ser Sonfjället torna upp sig i horisonten. Top of the Rock har väldigt lite stigning och passar därför hela familjen. Längs leden finns en del små whoops (kullar) som är roliga att cykla över och härliga svängar.
Längd: 2,3 km
Svårighetsgrad:
blå - lätt

Rocket - utsikt, hopp och mycket flow i denna röda led
Med kärlek till cyklisten byggde vi den här leden. Vår förhoppning är att du, liksom vi, tycker att det här är Lofsdalens bästa röda led.
Denna led klättrar uppför fjället Hovärken och efter en bit går leden utför igen och över två utmanande hopp. Här finns även en liten grillplats där du har möjlighet att cykla i en loop. Hoppa, grilla, hoppa, grilla. Efter hoppen klättrar sig leden Rocket uppför igen.
När utsikten är som allra bäst vänder leden utför och nu är den byggd med glädje med stora velodromer, rollers och hopp. Trots stora features smälter leden varsamt in i området. Sista hoppet är rejält med magnifik utsikt över Glötdalsvallen.
Därefter tar leden dig tillbaka till fjällparkens hub som vi kallar “hjärtat” med vindskydd och utsiktsplats.
Längd: 1,3 kilometer
Svårighetsgrad: röd - medelsvår

Bulleribock - en episk, handgrävd och mycket svår svart led
Oj den här leden får det att kittlas i magen. Upp, upp ska du längs Hovärkens fjällsida. Bakåt ser du Norges toppar och framåt ser du Sonfjället. Bulleribock är handbyggd meter för meter och är dragen precis så våra ledbyggare själva vill cykla. När leden väl vänder utför väntar en smal stig som påminner mycket om en enduro-led. Njut av full fart. Det är episkt.
Längd: 0,8 km
Svårighetsgrad: svart - svår

- Nu går vi in i tredje sommaren och är superglada att vi kan presentera fler leder och mer cykelglädje till våra gäster. Vi hoppas att årets nyheter kommer få fler att upptäcka cykling och ha roligt på fjället tillsammans, säger Helena Fjellgren, Projektledare Vision Lofsdalen och VD Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening.

Nu kan du enkelt ta liften upp till Lofsdalen Fjällpark MTB
Med sommarens nya trailpass kan du ta två enkelturer med liften per dag så ett tips är att börja dagen vid Lofsdalens Fjällanläggning. Se liftens öppettider.
Genom att köpa ett trailpass gör du det möjligt för oss att fortsätta utveckla och underhålla våra stigcykelleder så de kan hålla i flera generationer.

Lofsdalen turistnäring ekonomisk förening (LTEF) driver projektet “Vision Lofsdalen” som totalt omfattar ca 19 miljoner och pågår mellan 2020-2023. Projektet finansieras genom medel från Tillväxtverket (Europeiska Regionala Utvecklingsfonden), Region Jämtland Härjedalen och Härjedalens kommun. Det lokala näringslivet finansierar även projektet genom medlemsintäkter till företagarföreningen LTEF.

Helena Fjellgren, Projektledare Vision Lofsdalen
0703-344274, visionlofsdalen@gmail.com