Lofsdalens Fjällanläggningar bygger nytt gästcenter för ett modernt mottagande

Lofsdalens Fjällanläggningar bygger nytt gästcenter för ett modernt mottagande

Lofsdalens Fjällanläggningar AB gör just nu en av sina största investeringar i bolagets historia när de bygger ett nytt gästcenter vid foten av fjällanläggningen. Visionen är att leverera ett toppmodernt och proffsigt mottagande för Lofsdalens gäster. Den gamla Skidboden ersätts med ett 3.100 kvadratmeter stort gästcenter innehållande reception, nyckelutlämning, skid- och cykeluthyrning, sportshop, skipass, förvaringsmöjligheter, kontor och Turistinformation. Det nya gästcentret väntas stå klart till sommaren 2023.

Den nuvarande skidboden som nästan hundratusen gäster besöker varje år för att köpa skipass, hyra sportutrustning och handla i Sportshopen har stått i sin nuvarande utformning sedan 1994. Med fler gäster och stora framtida utbyggnadsplaner ser nu Lofsdalens Fjällanläggningar behovet av en ny, större, byggnad.

- Lofsdalen växer i antalet gäster och har gått från att vara en vinterdestination till att nästan ha verksamhet året runt. Vi har sedan länge vuxit ur våra nuvarande lokaler och väljer därför att riva den gamla Skidboden och bygga ett nytt modernt mottagande för våra gäster som ska fungera sommar som vinter, säger Ola Andersson, VD Lofsdalen Fjällanläggningar.

Byggnaden byggs för att passa framtiden med visionen att skapa ett toppmodernt och smidigt gästbemötande. Det nya välkomstcentret byggs i 3 våningar fördelat på ca 1.000 kvadrat per våning. Huvudingången sker från den västra gaveln mot Restaurang Hovärken. På entréplan finns Sportshop, sportuthyrning, reception för skipass och skidskola, nyckelutlämning samt Turistinformation. Från entréplan kommer gästen via rullband ta sig till källarvåningen där finns över 120 st skidförvaringsskåp (för 2 eller 4 personer) med pjäx, handsk- och hjälmtorkare. På källarplanet finns också skiduthyrningens verkstad med ny modern slipmaskin, lager, bagagerum samt toaletter. På översta våningen planeras kontor, mötesrum och personalutrymmen för personalen på Lofsdalens Fjällanläggningar och Destination Lofsdalen.

Byggpartner i Dalarna AB har totalentreprenaden. Byggnaden är ritat av arkitektfirman Månsson och Hansson AB från Östersund.

Ola Andersson, VD Lofsdalens Fjällanläggningar
ola.andersson@lofsdalen.com