Lofsdalen Epic - Nytt skidevent i Lofsdalen arrangeras 2 april 2022

Nytt unikt längdlopp arrangeras i Lofsdalen

Den 2 april 2022 går ett nytt skidevent av stapeln i Lofsdalen. Två skidlopp som startar 800 meter över havet som tar åkarna genom kalfjäll och vida vyer vidare genom skogsterräng ner till dalgången och målgång vid Lofsdalens Fjällhotell. Målet är att skapa en helhetsupplevelse i unik fjällmiljö som skapar minnen för livet.

Sedan 1980-talet har Lofsdalen SK, den lokala sportklubben, arrangerat det populära Pilgrimsloppet, ett skidlopp med start i Högvålen och mål i Lofsdalen by. Tillsammans med externa krafter tar nu sportklubben nya kliv för att skapa ett unikt event - Lofsdalen Epic.

Lofsdalen SK kommer tillsammans med The Originals (Långloppscupen), RaceID och flera partners arrangera Lofsdalen Epic den 2 april 2022. Lofsdalen Epic kommer att ha två distanser - 55 kilometer och 18 kilometer.

Mer än bara ett lopp
Skidloppen syftar till att skapa upplevelser och minnen att ta med sig från Lofsdalen. Huvudfokus är såklart längdskidåkningen men med Lofsdalen Epic vill arrangörerna också skapa en folkfest bland åkare, anhöriga och övriga besökare att mötas vid sidan av loppen. Publik välkomnas efter sträckningen och arrangörerna kommer att kommunicera bra platser att se loppet från. På Lofsdalens Fjällhotell kommer såväl after ski som bankett arrangeras vilket gör Lofsdalen Epic till den perfekta avslutningen på skidsäsongen.

Det lokala föreningslivet teamar upp
Som arrangör står Lofsdalens SK som har ett tjugotal aktiva barn och ungdomar i byn. The Originals (tidigare Långloppscupen) är medarrangör och står för projektledning av evenemanget. The Originals består av sex klassiska svenska långlopp på skidor.

Som partner till eventet finns RaceID som är ett community för världens loppdeltagare med över 100 000 medlemmar och med anmälan till 1300 lopp i 40 olika länder. Lofsdalsspår är det lokala spårbolaget som kommer att preparera spåren och Destination Lofsdalen sköter stor del av marknadsföringen. Lofsdalens Fjällhotell med nya ägare är eventpartner och blir hubb för arrangemangen vid sidan om loppet.

- Vi från Lofsdalen SK är superglada att få in nya krafter som kan göra att vi kan lyfta Pilgrimsloppet till nya nivåer. Med RaceID och The Originals i ryggen har vi möjlighet att få fler deltagare och fler att upptäcka denna fantastiska bansträckning som blir något utöver det vanliga. Med fler anmälda tryggar det också klubbens ekonomi och möjligheten att fortsätta hålla Lofsdalens barn och ungdomar i rörelse, säger Alexander Johansson, Ordförande Lofsdalen SK.

Pilgrimsloppet Epic 55 km
Den längre distansen startar på 800 meter höjd i hjärtat av Lofsdalens alpina område, vid sittliften Lången Express avstig. Därifrån tar sig åkarna vidare ut på kalfjället, på Övre Strådalsleden bort till Högvålen, Sveriges högst belägna by, där de vänder och åker tillbaka mot Lofsdalen, via Nedre Strådalsleden genom skogsterrängen med målgång vid Lofsdalens Fjällhotell.

Strådalsloppet Epic 18 km
Den kortare distansen på 18 kilometer startar någon timme efter Pilgrimsloppet Epic 55. Åkarna startar också vid sittliften Lången Express avstig, på 800 meters höjd och åker via Hovärkens Spårcentral på Övre Strådalsleden och viker sedan av för att ta utförslöpan på nedre strådalsleden med målgång vid Lofsdalens Fjällhotell. Ett kortare, lättåkt lopp med 250 negativ höjdskillnad vilket gör loppet väldigt roligt och unikt.

Anmälan öppen
Anmälan till årets vackraste skidlopp är nu öppen på lofsdalenepic.se.

Alexander Johansson, Ordförande Lofsdalen SK
info@alexander-johansson.com, 070-683 35 32

Martin Holmstrand, Marknadsansvarig The Originals (Långloppscupen)
info@lofsdalenepic.se, 070-246 39 45