Plogga gör turné i Härjedalen för hållbarhetskampanjen Fjällen Forever

Plogga gör turné i Härjedalen för hållbarhetskampanjen Fjällen Forever

Erik Ahlström och hans företag Plogga besöker Lofsdalen, Vemdalen och Funäsfjällen för att markera exempel för hur vi alla tar hand om fjället. Under vecka 28 (15 - 18:e juli) bjuds härjedalingarna och besökarna in till att jogga och plocka (plogga) skräp tillsammans med naturhjälten och prisbelönta Erik Ahlström.

Fjällen Forever är ett löfte som vem som helst kan skriva under, vem som helst som är beredd att ta sitt ansvar för en hållbar fjällvärld. Besöksnäringen i Härjedalen väntar ännu en välbesökt sommar i fjällen. Det stora besökarantalet ställer krav på destinationerna att kommunicera till gäster hur de ska agera i fjällmiljöerna för att värna om hållbara fjäll. I en gemensam kommunikationskampanj har fjälldestinationerna i Härjedalens Kommun skapat ett upprop, bestående av ett digitalt löfte som signeras på fjallenforever.se.

- Att Erik och Plogga kommer på besök är vi otroligt stolta och glada över. Kampen de drivit i flera år är så otroligt viktig och vi hoppas att den kämparviljan kan smitta av sig här hos oss, säger Lotta Anestedt, VD för Destination Lofsdalen.

Turnén börjar i Lofsdalen och fortsätter sedan vidare till Vemdalen och slutligen Funäsfjällen. Eventen består av att Erik Ahlström föreläser om nedskräpning och hållbarhet och klargör varför detta är så viktigt, samt vad vi alla kan hjälpas åt med att göra. Sedan sätter alla igång med att plogga.

Det är mycket glädjande att Härjedalen kommun och destinationerna bakom Fjällen Forever står bakom den här satsningen. Löftet skrivs lätt under och nu gäller det för alla att bevisa vad man lovat, säger Erik Ahlström.

Turnéplan
    Lofsdalen - torsdag 15 juli 2021 kl. 10.00 och 15:00 (länk till Facebook-event)
    Vemdalen - lördag 17 juli 2021 kl. 15:00 (länk till Facebook-event)
    Funäsfjällen - söndag 18 juli 2021 kl. 15:00 (länk till Facebook-event)