Lofsdalen Fjällpark MTB blir nya namnet på Lofsdalens miljonsatsning på cykling

​Spaden i marken för Lofsdalen Fjällpark MTB - miljonsatsningen på cykling i Lofsdalen

Miljonprojektet “Vision Lofsdalen” ska göra Lofsdalen till en av Sveriges bästa cykeldestinationer. Lofsdalens nya aktivitetsområde, Lofsdalen Fjällpark MTB, kommer att komplettera Lofsdalen Bike Parks downhillcykling och de tekniskt utmanande stigcykellederna belägna på södra sidan Lofssjön.

- Idag när vi sätter spaden i marken kan vi också offentliggöra namnet på det nya området. Vi tog hjälp av våra gäster och har efter noga övervägande kommit fram till att nya området kommer att heta Lofsdalen Fjällpark MTB, säger Helena Fjellgren, Projektledare “Vision Lofsdalen”.

Lofsdalen Fjällpark MTB kommer vara placerat på kalfjället, mellan Digervålen och Hovärken. Här kommer multileder skapas för cykling, vandring, turskidåkning och snöskovandring. Området kommer börja med en bred, enkel led där du som besökare med rullstol, barnvagn och små barn kan använda för att komma till hjärtat på området.

Projektet drivs av näringen i Lofsdalen genom företagarföreningen Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening som i januari 2020 blev beviljade 10,7 miljoner kronor från Tillväxtverket genom Europeiska Regionala Strukturfonden och Region Jämtland Härjedalen. Näringen själva skjuter också till med ett stort bidrag i projektet som ska sätta Lofsdalen på kartan som en vass cykeldestination.

- Lofsdalen Fjällpark MTB kommer att bli ett aktivitetsområde med två mil leder i alla svårighetsgrader. Platsen kommer att passa hela familjen, oavsett funktionsvariation. Till området tar man sig antingen från Hovärksvägens spårcentral eller från Lofsdalen Bike Park. Vi kommer också att bygga en knutpunkt med plats för avkoppling och återhämtning som blir fjällparkens hjärta, fortsätter Helena Fjellgren.

I sommar byggs de första lederna i området med målet att ha tre leder klara till slutet av sommaren. Hela projektet ska vara klart september 2022. Lederna kommer att designas av Bike Solutions som är erfarna leddesigners från Frankrike och som även designat Trysils cykellområde Gullia. Lederna byggs sedan av lokala entreprenörer med stor passion för cykling.

Helena Fjellgren, Projektledare & VD Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening 0703-344274, helena.fjellgren@lofsdalen.com