Återbruk och secondhand som reseanledning

Återbruk och secondhand som reseanledning

Kan återbruk och secondhand bli en reseanledning för Östersund? Det vill Clarion Hotel Grand och Destination Östersund testa och bjuder därför in till en helg med hållbarhet i fokus. Heja Hållbarhet går av stapeln den 22-23 april och på programmet finns bland annat textilworkshop, modevisning och föreläsning om slow fashion.

– Både besökare och locals blir alltmer medvetna och vill göra hållbara val. I Östersund har vi dessutom flera olika välbesökta butiker med fokus på återbruk och secondhand. Därför kändes det som en bra idé att tillsammans skapa en helg där vi samlas kring just återbruk och hållbarhet, säger Joanna Gustafsson, Destination Östersund.

Inom ramen för projektet ”Omställning för besöksnäringen OSD” arbetar Destination Östersund aktivt för att utveckla nya reseanledningar och nå nya målgrupper. Projektet fokuserar bland annat på att testa olika koncept i småskaligt format för att sedan, om fallet bli lyckat, utveckla dem till större reseanledningar för Östersund.

Samarbete med lokala företag
Flera lokala aktörer och företag har samarbetat för att skapa helgens program, bland annat Nostalgioasen, Brukat, Arvet, Röda Korset, Hamngatan 12 och Clarion Hotel Grand.

– Vi vill vara med för att hjälpa och inspirera folk att göra bra val! Det är viktigt för det slängs så mycket kläder och möbler varje år som det inte är något fel på. Om vi alla handlade mer secondhand och tog hand om det vi har skulle det innebära att vi sparade otroliga mängder vatten och kemikalier, säger Helen Nilsson, Hållbarhetskoordinator på Clarion Hotel Grand.

Stickning och modevisning som dragplåster
Vad är det då som ska dra besökare under helgen? Jo till exempel att lära sig sticka, virka och vårda sina kläder, gå på modevisning och inspireras till att hitta sin egna secondhandstil. Influencern Hållbara Sara föreläser på lördagen om klädernas miljöpåverkan och hur du aktiverar din garderob.

– Modeindustrin beräknas vara den fjärde mest klimat- och miljöskadliga sektorn och det berör ju alla, eftersom alla har kläder på sig. Och här finns allt att vinna då mode ju blir ännu roligare när det handlar om kreativ garderobsaktivering, styling, lagning, remake och secondhand i stället för miljöförstörande nykonsumtion, säger Sara Olsson.

Joanna Gustafsson, Omställning för besöksnäringen OSD, Destination Östersund, 079-585 19 62, joanna.gustafsson@destinationostersund.se
Helen Nilsson, Style Manager & hållbarhetskoordinator, Clarion Hotel Grand Östersund, 063-55 60 00 helen.nilsson@choice.se

Heja Hållbarhet görs i samverkan med projektet
Omställning för besöksnäringen OSD,