Dansyra blir weekendkoncept för fler och nöjdare besökare

Dansyra blir weekendkoncept för fler och nöjdare besökare

Den 17–18 mars är det dags för Dansyra i Östersund. Runt 500 personer per kväll beräknas besöka Furuparken för att svänga runt till några av Sveriges bästa dansband. Nytt för i år är att erbjuda fler aktiviteter under helgen, till exempel dansmiddag, stadsvandring och dansclinic. Syftet är att besökarna ska uppleva mer av Östersund och bli ännu mer nöjda med sitt besök i stan.

– Det är redan många som reser till Östersund med anledning av Dansyran på Furuparken. Nu vill vi testa om vi kan utveckla aktiviteten så att det blir ett weekendkoncept där flera olika företag och föreningar samarbetar och erbjuder sina tjänster, berättar Lina Lif, Destination Östersund.

Dansweekend är en del i Destination Östersunds arbete för att utveckla nya reseanledningar, nå fler målgrupper och bredda utbudet. Idén är att testa olika koncept i småskaligt format för att sedan utvärdera, lära och utveckla. Tidigare har destinationsbolaget bland annat genomfört en gastronomiweekend och en kulturweekend.

– Tanken är att vi ska få värdefull kunskap om de olika målgrupperna och vad som är intressant för dem, och att företagen som är med sedan gemensamt kan arbeta vidare med konceptet, säger Lina Lif.

I försöket med Dansweekend samarbetar Destination Östersund med Norra Station som arrangerar stadsvandring och dansmiddag, Taxi Östersund som står för transporter, hotellen i stan erbjuder boende och spa, dansföreningen The Great Lake Dancers som håller en dansclinic samt Ope IF och Lejonsson Dans som arrangerar själva Dansyran på Furuparken.

– Det här arrangemanget har funnits i många år och har besökare från hela landet, därför är det är roligt att vi nu passar på att lyfta dansen i hela stan. Jag hoppas att samarbetet med Dansweekend ska leda till att fler väljer att delta på Dansyran, men framför allt att de som kommer hit får en ännu bättre upplevelse av Östersund, säger Lars-Erik Jonsson, Lejonsson Dans.

Dansweekend är en del Destination Östersunds projekt Omställning inom besöksnäringen som finansieras av Region Jämtland Härjedalen och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Målet är att skapa de bästa förutsättningarna för den lokala näringen att utveckla hållbara aktiviteter och reseupplägg.

Lina Lif, Projektkoordinator Omställning inom besöksnäringen, 070-650 51 86
Lars-Erik Jonsson, Lejonsson Dans, Arrangör Dansyran, 076-830 03 12

Fakta om Dansweekend i Östersund
Dansweekend är ett evenemang som kombinerar Dansyran på Furuparken med ett program i stadskärnan med dansclinics, gastronomi och kultur. Aktiviteter med kunniga lokala guider varvas med egen tid att utforska stadens café- och shoppingutbud.