Destination Östersund arrangerar Sustainable Outdoor Professionals, en branschdag med fokus på hållbarhet inom sport- och friluftsbranschen.

Syftet med branschdagen är att lyfta hållbarhetsperspektivet kring friluftsliv och ge företag inom branschen en chans att nätverka och tillsammans kunna arbeta för att hitta lösningar.

– Vi ser verkligen fram emot det här och vi kan förvänta oss både inspiration från kunniga föreläsare, handfasta tips och goda exempel på hur vi kan jobba mer hållbart inom friluftsbranschen. Med dagen öppnar vi upp både för varumärken, butiker, och aktivitetsbolag/friluftsguider att träffas och vi hoppas det kan bli en bra grund inför framtida möten och samarbeten, säger Jan Stala på Peak 63.

Målet är att skapa ett event där huvudfrågan är hur vi gör friluftsbranschen mer hållbar. En förstudie visade att Jämtland borde kunna vara duktiga på den här typen av evenemang med tanke både på närheten till naturen men också den kompetens som finns via Mittuniversitets sports tech avdelning och även de outdoorföretag som etablerat sig i regionen.

- Det här är ett bra initiativ som tar till vara på Jämtlands positionering inom friluftsliv. Vi kör eventet i år som ett test och från Destinationsbolagets sida ser vi potential i att kommande år kunna skala upp det och skapa en konferens med nationellt intresse som genererar gästnätter för destinationen. Vi ser också fördelar med att lyfta bredden inom friluftsliv och visa att det är något som är tillgängligt för alla, inte bara för extremutövare. I Östersund har vi unika förutsättningar med närheten till naturen, infrastrukturen samt stora och väletablerade företag som till exempel Hilleberg, Moxter, Trangia och Woolpower. Det är hög nivå på de företag som är etablerade i Östersund och det är något vi ska vara stolta över, säger Torbjörn Ryman på Destination Östersund.

Branschdagen inleds med ett antal huvudtalare och fortsätter med tre valbara tematiska spår och en gemensam avslutning innan det är dags för middag och social samvaro för de som vill. Deltagarna kan förvänta sig intressanta föreläsningar, kunskap, nätverksbyggande och möten mellan branschkollegor. Inbjudna är experter, varumärkesrepresentanter, butiker, aktivitetsbolag och guider och förhoppningen är att utbyta kunskap och idéer kring hållbarhet. Inbjudan har gått ut nationellt och bland de drygt 70 anmälda så finns inresta från hela Sverige.

Dagen inleds med en föreläsning ”Hållbar Outdoor – går det att tjäna pengar på planetens villkor?” och delas sedan på eftermiddagen in i tre tematiska spår:

Produkten och Produktionen – Hur minskas branschens påverkan bortom friluftsaktiviteten?
    Aktiviteten och budskapet – Hur kan ett hållbart friluftsliv se ut och kommuniceras?
    Hållbar handel – Hur blir affärsmodeller och intäktsströmmar cirkulära och hållbara?

– Det är ett spännande initiativ, både utifrån den stora frågan med hållbarhet men också att vi får möjligheten att titta på de förutsättningar vi har runtomkring oss. Målet är att regionen och Östersund ska bli det naturliga valet när det kommer till friluftsliv och här har vi en chans att jobba med det. Kan vi i förlängningen också få fler som rör på sig har vi är det också bra utifrån ett samhällsnyttigt perspektiv. Friluftsliv kan se ut på många olika sätt. En promenad runt Anderson med familjen är lika mycket friluftsliv som att vandra i fjällen. Vi vill skapa möjligheter för fler att komma ut i naturen på ett hållbart sätt, säger Torbjörn Ryman.

Branschdagen är en del av den större friluftsfestivalen "Sustainable Outdoor Östersund" som pågår 13-16 oktober. Under Sustainable Outdoor Östersund, som är öppet för allmänheten finns möjlighet att lyssna på föreläsningar, testa på aktiviteter, delta i kurser, seminarier och det arrangeras en friluftsmarknad på Jamtli.

Torbjörn Ryman, Destination Östersund, 070-261 58 58
    Jan Stala, Peak63, 070-627 60 05