Digitala musikfestivalen ”Låt Live Leva” gästar Östersund 8 augusti

Digitala musikfestivalen ”Låt Live Leva” gästar Östersund 8 augusti

Låt Live Leva är ett initiativ av artistbyrån Jubel för att främja artister, musiker och live-scener i Sverige. På grund av Covid-19 har turnéer och konserter ställts in vilket drabbat musikbranschen hårt.

Under våren arrangerades ett flertal lyckade Låt Live Leva i Stockholm, Umeå, Uppsala och Malmö och nu tas initiativet, som är en form av hotellrumsfestival, vidare ut i landet för konserter med några av Sveriges mest folkkära artister. Den 8 augusti är det dags för evenemanget att gästa Östersund och här samarbetar Jubel med Destination Östersund, Jämtkraft och DIÖS.

Festivalbesökarna checkar in på hotell och upplägget inkluderar övernattning, middag och frukost – samt tillgång till den livestreamade konserten på hotellrummet. Utöver detta kommer också, enligt rådande rekommendationer, ett antal personer att få uppleva festivalen live. I samband med festivalen genomförs även en Swishkampanj i varje stad, där fokus i insamlingen är att stötta den lokala musikbranschen

Varje festival varar i ca 4 timmar och gästas av både lokala och Sverigekända artister och eventet spelas i med hjälp av lokala produktionsteam. Inom kort offentliggörs vilka artister som gästar just Östersund.

- Det har varit stor succé hittills, säger Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund. Vi ser, tillsammans med våra samarbetspartners i detta, DIÖS och Jämtkraft, fram emot att hälsa festivalen välkommen till Östersund. Man ser festivalen enligt de rådande rekommendationerna, men ändå tillsammans. Det här är ett nytt och kreativt sättatt samarbeta digitalt som vi ser växa fram, inte bara inom musikbranschen, utan även inom t ex mötesmarknaden som vi tror kommer att ta fart på allvar framöver. Min förhoppning är att festivalen även livesänds hos stans restauranger så att så många som möjligt får uppleva en annorlunda, men Coronasäker musikfestival i sommar. Han fortsätter:
- Vi har under våren jobbat med konceptet ”Musik i City” med livemusik på stans gator och torg. Också det ett sätt för oss som destinationsbolag att stötta det lokala musiklivet och samtidigt ge glädje till besökarna i stadskärnan, så när vi fick möjlighet att landa festivalen till Östersund så var vi snabba att säga ja. Just nu jobbar vi med att sätta de sista detaljerna kring upplägget här i Östersund.

- Vi startade Låt Live Leva som en one off, en insamling för artister i kris och ett sätt att skicka ut lite värme i pandemins begynnelse, säger Erik Ohlsson på artistbyrån Jubel. Då första avsnittet hade 50 000 unika besökare befästes vår hypotes om att efterfrågan på musik och artister är kvar, trots läget i världen. Samtidigt har en helt ny marknad fötts, den digitala. Vi har fyllt hotellrum i bl a Stockholm och Malmö och hoppas nu göra det i alla städer vi besöker.

Calle Hedman, Destination Östersund, 073- 815 01 13
Sulekha Daar, Jubel, sulekha@jubel.se