Granar i fokus när julfirandet gör sitt intåg i Östersund

Granar i fokus när julfirandet gör sitt intåg i Östersund

Lördag den 1 december är det skyltsöndag i centrala Östersund. Stan är pyntad inför den stundande julen och från klockan 12 sprids julstämning  på gator och torg med tomtenissar, glögg och pepparkakor, ljusgirlanger och skönsjungande körer. Närmare 150 granar kommer att pryda gågatan och omkringliggande gränder. Besökaren kan handla lokalproducerade gotterier på torgmarknaden och City Östersund arrangerar en skylttävling bland stans butiker där det vackraste skyltfönstret ska röstas fram.

Klockan 15.00 tänds Sveriges Julgran™ som står utanför Rådhuset. Lions Club Brunkullan och Östersunds Kommun står bakom arrangemanget och i år har man valt Östersunds egen blueskung Micke Mojo som designer. Granen, som kommer att ha ett musikaliskt tema kommer att vara spektakulär, både vad gäller i form av dekorationer och ljusdesign.

Men redan tidigare under dagen kan barnen hjälpa till att klä Stortorgsgranen, som tänds kl. 15.45 och som traditionsenligt dansas in till klassiska jullåtar framförda av Hellre än Bra.

Andra advent är det dags för Jamtli Julmarknad, en av Sveriges största julmarknader med över 200 utställare och drygt 22 000 besökare under marknadens tre dagar. Jamtlis gamla stadskvarter  med dignande bodar erbjuder ett stort utbud av hantverk men julmarknaden är även länets största matmarknad och kvaliteten på det som säljs är hög. Östersund, och länet, är utnämnd till Creative City of Gastronomy av UNESCO och här finns en lång tradition av mathantverk baserad på lokala råvaror som säljs just på julmarknaden. Barnen kan julstöka, träffa tomten, åka hundspann, häst och släde.  I årets Gran Prix tävling tävlar 7 olika körer om att skapa den vackraste eller mest uppseendeväckande granen, där julmarknadspubliken röstar fram sin favorit.

- Adventstiden har mycket att erbjuda i Östersund och vi jobbar målmedvetet för att locka hit besökare från Tröndelag i Norge samt från vårt närområde, säger Anna Wersén, VD för Visit Östersund. Här är förutsättningarna goda för att uppleva en stämningsfull tid inför julen kombinerat med shopping, julbord och julshower och vi ser kontinuerligt på utveckling och paketering av julupplevelser. Ett exempel är den guidade julvandring som vi startat och som både besökare och företag kan boka som aktivitet.

Foto: VisitÖstersund/Roger Strandberg