Klartecken för ännu en sommar i Surfbukten

Klartecken för ännu en sommar i Surfbukten

Nu står det klart att Destination Östersund driver Surfbukten sommaren 2024. Det blir tredje året som aktivitetsparken Surfbukten drivs av näringslivsägda Destination Östersund på uppdrag av Östersunds kommun.

Igår (240423) beslutade Utvecklingsutskottet i Östersunds kommun att tilldela Surfbukten 500 000 kronor i driftsbudget som ska gå till investeringar i den nya cafébyggnaden, event under sommaren, investeringar, drift & underhåll samt finansiering av handledare och sommarpersonal.

Bea Olsson är projektledare på Destination Östersund och hon berättar:
- Surfbukten är en attraktiv plats för såväl Östersundare och hitresta besökare som vi vill utveckla vidare. Nu direkt efter att beslutet är fattat kommer vi att starta planering på riktigt. Vi har idéer om Surfbukten 2024 och ser nu framemot att kunna inleda ännu fler samarbeten med föreningar, organisationer och aktörer än tidigare för att skapa ett härligt häng, en trygg plats och attraktiva happenings för alla åldrar.

Ifjol planerades för ett nytt café som aldrig hann komma på plats innan säsongen var över. Inför denna sommar placeras ett Attefallshus mellan Surfbukten och Birgerparken som ska inrymma ett enklare café med ett större utbud än tidigare, vilket möjliggörs då den nya byggnaden får rinnande vatten, avlopp och förvaringsmöjligheter. Här hoppas Destination Östersund på samarbete med föreningar och andra aktörer som vill driva caféet under helger.

Surfbukten kommer precis som tidigare år att erbjuda ett utbud som är tillgängligt under alla öppna dagar, t ex wakeboard, beachvolleyboll och sällskapsspel. Därutöver planeras olika happenings varje vecka. Redan nu har Destination Östersund fört en initial dialog med olika intressenter kring wakeboardparken för att se över en möjlig utveckling av denna t ex vad avser öppettider.

- Vi på Destination Östersund ska i grunden inte vara en aktör som driver anläggningar, säger Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund. Men vi tycker det är viktigt att Surfbukten finns kvar och fortsätter utvecklas och vi hoppas på sikt att kunna lämna vidare driften av verksamheten till någon annan aktör. Jag vill förtydliga att eftersom vi är ett samhällsnyttigt aktiebolag finns inget behov av att göra någon vinst avseende driften av Surfbukten.

Surfbukten planeras öppna till skolavslutningen i mitten av juni. Precis som tidigare år bemannas Surfbukten framförallt av feriearbetare från Östersunds kommun under handledning av Destination Östersund.

Bea Olsson, projektledare Surfbukten, Destination Östersund, 070- 602 12 44
Mikael Jonsson, VD Destination Östersund, 076-115 10 70