Ny bokningstjänst lanseras - Nu kan företag bidra till fler vuxna på stan och ett tryggare Östersund

Destination Östersund har inlett ett samarbete med Nattvandring.nu för att öka tryggheten i Östersund. Målet är fler vuxna på stan under kvällar och helger och förhoppningen är att fler företag och organisationer vill hjälpa till.

Redan idag finns det ett antal idrottsföreningar som trygghetsvandrar, ofta som en motprestation i den sponsring de får från Östersunds kommun. Under cirka 25 fredags- och lördagskvällar under året finns representanter från bland annat hockey, basket och fotboll ute på stan för att bidra till trygghet och lugn.

Destination Östersund och Nattvandring.nu vill att det ska finnas vuxna på stan fler helgkvällar än idag. Därför tar de ett nytt grepp i form av ett bokningssystem på destinationsbolagets hemsida* och uppmanar företag att vara med.

– Detta är något som vi tagit fram tillsammans med våra strategiska partners men vi vill såklart att detta är något som alla företag ser som en självklarhet att vara med på. Genom bokningssystemet och tillsammans med våra partners är min förhoppning att vi kan nå målet att ha trygghetsvandringar i stadskärnan varje fredag och lördag kväll. Jag uppmanar alla organisationer och företag i stan att boka in sig på en trygghetsvandring som en personalaktivitet och på så sätt bidra till att Östersund blir en tryggare plats, säger Calle Hedman, centrumutvecklare, Destination Östersund.

De företag och organisationer som bokar upp sig på en trygghetsvandring utrustas med reflexvästar, första hjälpen-prylar, ficklampor och trycksaker. Alla som är med och vandrar är också försäkrade till, från och under vandringen.

– När vi idag är ute och trygghetsvandrar och pratar med ungdomar så säger många att de saknar vuxna. Det finns alltså en tydlig önskan om fler vuxna på stan, säger Nils-Ivar Odelberg, Regionansvarig stiftelsen Nattvandring.nu.

Satsningen på trygghetsvandringar är en del det arbete som Destination Östersund gör inom ramen för den nationella certifieringen ”Purple Flag” där fokus bl a handlar om att skapa en trygg och säker stadskärna även under kvällstid för alla som vistas där.

– Det känns bra att bidra till en tryggare stad på kvällar och helger. Det arbete som Nattvandring.nu gör är otroligt viktigt och vi vet att en av de viktigaste sakerna vi kan göra för en säkrare stad är att ha vuxna människor ute på plats, säger Calle Hedman.

Calle Hedman, Centrumutvecklare, Destination Östersund, 073- 815 01 13.
Nils-Ivar Odelberg, Regionansvarig stiftelsen nattvandring.nu, 073-181 67 12

*Infon på webben https://destinationostersund.se/trygghetsvandring/