Sustainable Outdoor Professionals  – årets stora branschdag för ett mer hållbart friluftsliv

Sustainable Outdoor Professionals – årets stora branschdag för ett mer hållbart friluftsliv

Låt Björn Ferry och Heidi Andersson inspirera till en fossilfri livsstil, ta ditt företags miljöprofil till nästa nivå och lär dig allt om greenwashing. Detta och mycket mer väntar den 19 oktober – när det återigen är dags för Sustainable Outdoor Professionals, årets stora event för hållbarhet inom sport- och friluftsbranschen.

Intresset för friluftsliv ökar kraftigt, och därmed också trycket på våra friluftsmiljöer. Samtidigt är det bara sju år kvar tills att klimatutsläppen ska halveras. Dessutom träder 30 nya hållbarhetslagar från EU i kraft under de kommande åren. Outdoorbranschen står med andra ord inför stora utmaningar.

Fanny Näslund är projektansvarig för Sustainable Outdoor Professionals. Hon berättar:
– Sport- och friluftsbranschen känner verkligen av människans klimatpåverkan, inte minst de verksamheter och aktiviteter som är beroende av snö. Därför bör det ligga i allas intresse att ta ett ordentligt tag om denna fråga och tillsammans finna gränsöverskridande samarbeten.

Som ett led i detta arrangeras för andra året i rad Sustainable Outdoor Professionals, där varumärken, återförsäljare och aktivitetsbolag inspireras, bygger kunskap och utbyter idéer för att skynda på omställningen till en mer hållbar sport- och friluftsbransch. Sustainable Outdoor Professionals är plattformen där framtidens lösningar ska diskuteras och synergier hittas.

– För att accelerera omställningen har vi, tillsammans med bolag inom sport och outdoor, identifierat kunskapsluckor och verkliga behov. Programmet riktar sig därför till tre områden inom branschen: varumärken, återförsäljare och aktivitetsbolag, säger Fanny Näslund.

Att branschdagen sker i just Jämtland är ingen slump. Här finns närheten till naturen, en lång tradition av friluftsliv, en rad etablerade outdoorföretag och utbildningar inom sports tech på Mittuniversitetet i Östersund.

– Det känns självklart och väldigt naturligt att ett event som Sustainable Outdoor Professionals tar plats här i Östersund. Här finns såväl traditionerna som forskningen och många av varumärkena, säger Mikael Jonsson, VD på Destination Östersund och fortsätter:

– Vi på Destination Östersund var med initialt och tillsammans skapade vi en konferens med nationellt intresse som nu har utvecklats ytterligare och som skapar gästnätter och stärker vår profil för Östersund.

På scen står bland andra Björn Ferry och Heidi Andersson, som med föreläsningen ”Hur fan ska vi ha det?” berättar om sin resa mot ett fossilfritt liv år 2025. Under dagen får du också, bland mycket annat, en genomgång av rätt och fel inom greenwashing, höra om de 30 nya hållbarhetslagarna från EU och bekanta dig med verktyg som låter dig mäta och förbättra positiva åtgärder för företaget och miljön.

Sustainable Outdoor Professionals arrangeras på Mittuniversitetet och är en del av Sustainable Outdoor i Östersund, festivalen som är öppen för alla och riktar strålkastarljuset på ett mer hållbart friluftsliv.

Fanny Näslund, Peak63, 073–087 82 14
Mikael Jonsson, Destination Östersund, 076-115 10 70