Världspremiär och Supersportsöndag i Östersund

Världspremiär och Supersportsöndag i Östersund

Söndag 1 december får alla som är intresserade av "smala skidor" chansen att se stora delar av världseliten på plats på skidstadion i Östersund. Dagens inleds med damernas jaktstart i skidskytte kl 11.30, herrarna står på startlinjen kl. 13.30.

Direkt efter avslutade skidskyttetävlingar körsvärldspremiären för Maxime XC Team Time Trial. Ett lopp där man tävlar på längdskidor men där de tävlande är team. Sju herrteam och tre damteam kommer till start. Herrarna kör en 12 km lång bana, damerna 9 km i klassisk stil med 60 sekunders intervallstart. På startlinjen står några av de mest framgångsrika och starkaste långloppsåkarna just nu med bl a bröderna Aukland, Emil Jönsson, Jörgen Brink och Jon Kristan Dahl på startlinjen.

Tävlingarna direktsänds i svenska TV4 och TV2 Norge.

- Det är fantastiskt att ha så  många världsåkare på plats i Östersund samtidigt, säger Anna Wersén, VD för Destination Östersund. Vi är glada för det initiativ som möjliggjort att Östersund får stå värdort för premiären i Maxime XC Team Time Trial. Det skapar tillväxt, vi stärker vårt varumärke som Vinterstaden och vi befäster vår plats som arrangör av internationella skidtävlingar.
Just nu investeras ytterligare medel i vår nationalarena, skidskyttestadion, för att Östersund ska bli VM-ort 2019 och 2015 står vi värd för världscuptävlingen i längd som föregår VM:et i Falun.

Redan nästa helg väntar flera stora, nationella, tävlingar i Östersund när Team Sportia Cup för seniorer och Scandic Cup för juniorer avgörs den 6-9 december med ca 350 åkare och stora delar av Sverigeeliten på plats.

Foto: VisitÖstersund/Thomas Boström