Vi hälsar Svenska Stadskärnors årskonferens välkommen till Östersund

Vi hälsar Svenska Stadskärnors årskonferens välkommen till Östersund

17–19 maj arrangeras Svenska Stadskärnors Årskonferens i Östersund. Då utses också en ny vinnare av titeln ”Årets Stadskärna”, en titel som Östersund haft sedan 2019. Temat för årets konferens är ”Hållbarhet” och mer än 300 personer i form av centrumutvecklare, politiker, företagare, fastighetsägare och andra som är aktiva inom stadskärneutveckling väntas delta i programmet.

- Att vi vann Årets Stadskärna 2019 blev ett otroligt fint kvitto på det arbete och engagemang som många var med och skapade. Inställningen att vi skulle jobba långsiktigt och nära varandra i de nya processer och samarbeten som formades mellan oss, näringslivet, fastighetsägarna och kommunen gjorde oss till vinnare. Det gjorde även att vi stod starka tillsammans när pandemin slog som hårdast. Att vi haft en tydlig strategi och varit snabbfotade har varit en nyckel. Att snabbt kunna gå från idé till handling och genomförande gör att vi idag kan vända de flesta utmaningar till möjligheter och hitta sätt att utveckla stadskärnan även i framtiden, säger Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund. Han fortsätter:
- Nu ska det såklart bli extra roligt att få hälsa alla välkomna till Östersund. Att få träffas fysiskt kommer att ge inspiration till både oss och våra gäster och att få överlämna värdskapet till årets priskandidater.

- Priset Årets Stadskärna delas ut för 26 året under onsdagens bankettmiddag, berättar Svenska Stadskärnors vd Björn Bergman. Vi är glada över att äntligen få träffas i Östersund och hoppas på givande dagar tillsammans. Att få träffas personligen och utbyta tankar och erfarenheter är efterlängtat och vi har avsatt extra utrymme för det i konferensprogrammet. Årets konferenstema är hållbarhet. Man har kommit olika långt i hållbarhetsarbetet i olika städer och platser, men gemensamt är att det finns ett tydligt behov av ökad kunskap och inspiration.

Priset Årets Stadskärna har delats ut sedan 1995 och delas ut till städer som framgångsrikt jobbat med att utveckla sin stadskärna i en symbios mellan privata och offentliga aktörer. Kandidater till 2022 års pris är; Simrishamn, Trollhättan och Helsingborg. Under kvällen utses också Årets Centrumutvecklare

Calle Hedman, centrumutvecklare Destination Östersund, 073- 815 01 13
    Björn Bergman, VD Svenska Stadskärnor, 070-223 86 24

Här hittar du årskonferensens program:
    Program Årskonferens 17-19 maj 2022 – Svenska Stadskärnor (svenskastadskarnor.se)