Bildrättigheter: The Rockin Pots

Årets Gregorius är The Rockin Pots

Integrationskören The Rockin Pots har synts överallt senaste året. I TV-programmet Talang, i en dokumentär av TV4 och på en egen utsåld föreställning på Oscarsteatern i Stockholm, bland annat. De har spridit glädje och en positiv bild av Östersund och länet. Ikväll tar The Rockin Pots emot priset som Årets Gregorius.

– De är fantastiskt roligt att människor ser och uppskattar det vi gör, både när det gäller integration och att vi bidrar till en bra wibe kring länet, säger Jonas Hagström, The Rockin Pots.

Jonas startade kören under den stora flyktingvågen 2015 och driver den tillsammans med sin fru Rosmari Hagström och körledare Tove Thofelt. Syfte är att skapa möten mellan människor och vägar in i samhället för nyanlända. Många har tagit kören till sitt hjärta, inte minst Tomas Ledin vars konserter kören fått medverka i flera gånger, bland annat i Globen.

I år är det 32 gången i ordningen som Årets Gregorius delas ut till någon som med föredömligt engagemang driver och utvecklar en idé eller företeelse som positivt påverkat Östersunds och länets profil.

– Det finns många personer, företag och föreningar som gör bra saker för staden och länet så det är alltid ett svårt jobb för juryn, men The Rockin Pots stack verkligen ut under 2022 och var ett självklart val för juryn, säger Hanna Sjöberg, Destination Östersund.

Juryn har bestått av representanter från Destination Östersund, Swedbank, Jamtli och Bonnier News och motiveringen lyder:

”Med musikens enande kraft skapas snabbare vägar in i språk och samhälle för nyanlända. Samtidigt öppnas nya världar för andra länsbor när körsången blir tillgänglig för alla. De har fått Jämtland att stå för det omtänksamma, inkluderande och avväpnande i en tid då det behövs allra mest. Tillsammans har den jämtländska integrationskören The Rockin Pots också lyckats nå ut från Grytan till hela landet med sin sång via nationella tv-framträdanden och fullsatta konsertlokaler.”

The Rockin Pots tar emot utmärkelsen i samband med invigningen av Gregoriemarknaden i kväll, den 9 mars klockan 18.00 i Badhusparken. Priset består av Gregoriusstaven, tillverkad av Gjermund Runsten.

Övrigt under invigningskvällen: Eldshow med Nordcirkus, Gregoriemarknadens food court håller öppet med mathantverk, Bottleneck John och Brasved underhåller.

Jonas Hagström, The Rockin Pots, 070-636 00 48
Hanna Sjöberg, Destination Östersund, 073-083 50 58