Den nya styrelsen i Svenska Destinationsnätverket

Destination Östersunds VD Mikael Jonsson tar över ordföranderollen i Svenska Destinationsnätverket

Idag avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg, där medlemmarna från tre nationella nätverk samlats för workshops, kunskaps- och erfarenhetsutbyte.

Besöksnäringen en betydande kraft för tillväxt och utveckling som skapar arbetstillfällen, lockar investeringar och bidrar till attraktiva platser för både invånare och besökare. Hur anpassar vi våra organisationer till framtidens utmaningar? Vilka trender och innovativa lösningar behöver vi säkerställa för konkurrenskraft och hållbarhet och vad blir nästa steg i platsutveckling? Detta var några av frågeställningarna som avhandlades under mötets två dagar.

På plats fanns destinationsföreträdare från över 50 olika svenska destinationer som tillhör de olika nätverken:
SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations), SNED (Swedish Network of Event Destinations) och
SNCVB (Swedish Network of Convention Buraeus).

Under det efterföljande årsmötet för den ekonomiska föreningen SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund till ny ordförande och i samband med årsmötet beslutades även att föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.

- Det är ett ärofyllt uppdrag som jag är oerhört glad att få förtroende att leda. Jag brinner för samverkan och att fortsätta arbetet med att ge Svenska Destinationsnätverket en stark och enad röst framöver.

Ledamöter i den nyvalda styrelsen är:
    Mikael Jonsson, Östersund VD Destination Östersund
    Maria Broman, VD Visit Skellefteå
    Helena Wennerström, Försäljnings- och marknadschef Helsingborg Stad
    Sofie Lidholm, Utvecklingschef Visit Västerås
    Ann Haraldsson, VD Södra Bohuslän Turism

Om SNDMO:
    SNDMO utvecklar svensk besöksnäring genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner och är en icke-vinstdrivande, opolitisk organisation. Föreningen ska fungera som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring. Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring mellan organisationer för marknadsföring och destinationsutveckling.
    Här hittar du mer information om SNDMO / Svenska Destinationsnätverket

Mikael Jonsson, VD Destination Östersund, och ny ordförande Svenska Destinationsnätverket, tel. 076-115 10 70

Här