Bild ÖSK/Svenska Skidförbundet

I morgon fredag drar Skandinaviska Cupen och Ford Smart Energy Cup igång i Östersund

16–18 december avgörs Skandinaviska Cupen och Ford Smart Energy Cup på skidstadion i Östersund. Tre tävlingar står på programmet och på startlinjen står bl a Jonna Sundling, Linn Svahn, Moa Lundgren och en rad välmeriterade norska åkare. Arrangören Östersunds skidlöparklubb har tillsammans med Destination Östersund och Östersunds kommun som mål att attrahera ännu fler nationella och internationella längdtävlingar till staden.

– Skandinaviska cupen och Ford Smart Energy cup som körs samma helg är tillsammans med världscupen i skidskytte den högsta nivån av skidåkning man kan se på stadion i vinter. Nivån på deltagarna är strax under världseliten men vi vet också att ett par av de absolut bästa kvinnliga åkarna i världen kommer att starta. Att vara värdar för den här typen av tävling är ärofyllt och det ger oss en möjlighet att trimma vår organisation. Det är många som kommer under en sådan här helg, inte bara de tävlande utan även ledare, vallare och familj, det ger ett stort bidrag till Östersunds besöksnäring, berättar Anders Sundin, ordförande i Östersunds skidlöpareklubb.

Under helgen körs tre deltävlingar i sprint, fri stil, 10 km klassiskt och 20 km klassiskt. Man räknar med sammanlagt 500 starter, varav 300 herrar och 200 damer och de som deltar är seniorer från 21 års ålder och uppåt.

– Vi har en professionell stab i Östersunds skidlöpareklubb och att vi får chansen att arrangera den här typen av tävlingar beror på att vi är kompetenta, har bra faciliteter i form av skidstadion och att vi kan lägga snö på en tidig nivå. Vi ser det här som ett genrep och en möjlighet som arrangörsklubb inför större tävlingar och hoppas kunna attrahera stora evenemang kommande år, säger Anders.

– De flesta elitåkare i Sverige bor ju här i Östersund och även om de inte tävlar för oss, har de valt att bo här tack vare den fantastiska miljön som är som gjord för träning och tävlingar. Många av dem kommer att vara med under helgen om de inte redan tillhör landslaget. Som ordförande i en av Sveriges största skidklubbar känna det fint att få den här typen av förfrågningar från Svenska Skidförbundet. Förutom att arrangera en spännande och fartfylld tävling, blir det också vårt sätt att bidra till besöksnäringen. Många hotell och restauranger brukar bli fullbelagda och det känns roligt att vi kan vara med och bidra till det. Vi ser också samarbetet med Destinationsbolaget som mycket givande och helt naturligt för oss som står bakom stora evenemang i Östersund. Tillsammans kan vi skapa mervärden för både hitresande, Östersundare och näringslivet, säger Anders.

-Det här visar än en gång att vi sticker ut i Sverige med att ha så många stora nationella och internationella idrottsevenemang. Evenemangen har stor ekonomisk betydelse för hela stan och gagnar alla oss som bor här, det genererar intäkter som gör att vi kan förbättra infrastrukturen och bygga samhället. Evenemangen bidrar också till marknadsföringen av Östersund och helgens skidtävlingar visar att Östersund är en attraktiv vinterdestination, säger Mikael Jonsson, VD på Destination Östersund.

Anders Sundin, ordförande Östersunds Skidlöpareklubb, 070-222 66 48
Mikael Jonsson, VD Destination Östersund, 076-115 10 70