Klart med EM i Kälkhockey till Östersund

Klart med EM i Kälkhockey till Östersund

Det står nu klart att Östersund står värd när Internationella Paralympiska Kommitténs (IPC) Europamästerskap i Kälkhockey ska avgöras 5-10 april.

Det blir tredje gången inom ett år som en internationell paralympisk tävling avgörs på Östersund Arena. Så sent som i mars 2015 arrangerades VM (B-pool) i kälkhockey här och nu i januari genomfördes IPC WCH Ice Sledge Hockey B-pool.

Sverige är en av 6 nationer som ska göra upp om medaljerna. Utöver Sverige kommer regerande världsmästarna Ryssland, Tjeckien, Italien, Tyskland och Norge för att vara med och tävla.

-Fantastiskt kul! Vi är oerhört stolta över att vi återigen får vara värd för nästa stora mästerskap inom IPC´s vinterprogram , säger Fredrik Andersson, idrottskonsulent hos Parasport Jämtland Härjedalen. Vi fick så mycket positiv respons från IPC, Parasport Sverige och paralympiska kommittén efter VM (B-pool) ifjol. Man tyckte att Östersund har den bästa arenan i Europa för kälkhockey.

- Nischade mästerskap har en stor tillväxtpotential, säger Jessica Thylin, Grupp- och eventansvarig på VisitÖstersund. Kälkhockey-EM ger både turistekonomiska och PR-mässiga värden för Östersund. Idrottsevenemang som detta kan locka nya kategorier av besökare till Östersund och vi visar också på möjligheterna för fler arrangörer att välja Östersund som plats för nationella och internationella tävlingar/cuper.

Kommunens event och besöksnäringsstrateg Putte Eby berättar:
- Vi har en strategisk ambition att tillsammans med Parasport Sverige positionera Östersund som vinterparaidrottens huvudstad och därför känns det naturligtvis extra bra att vi på så kort tid får stå värd för ett nytt internationellt mästerskap. Han fortsätter: -Östersund Arena byggdes utifrån ett tydligt tillgänglighetsperspektiv och tillsammans med Mittuniversitetet och Sports Tech tittar vi nu också på hur vi kan ”konstruera” nya paravintersporter.

Tävlingarna invigs tisdag 5 april kl 18.00 på Östersund Arena. Matchprogrammet är inte fastställt ännu, men det blir tävlingar tisdag – torsdag samt lördag – söndag

Fredrik Andersson, Parasport Jämtland Härjedalen, 010-476 42 36
Jessica Thylin, VisitÖstersund, 070-203 01 66
Putte Eby, Östersunds kommun, 070-191 05 99

Fakta:
EM-tävlingen arrangeras av Parasport Jämtland-Härjedalen och Östersunds Ishockeyklubb i samverkan med Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté på uppdrag av Internationella Paralympiska Kommittén (IPC). Kälkhockey blev en paralympisk gren 1994, det första officiella världsmästerskapet hölls 1996 och 2005 spelades det första Europamästerskapet.

Destination Östersund utvecklar och marknadsför bilden av Östersund gentemot privat/affärsresebesökare, kongress och event. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Östersund som besöksmål, öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. Det gör vi bl a genom Visit Östersund, ett samägt bolag med kommunen som också driver Turistbyrå och via partnerskapet Östersund Convention. 2015 omsatte besöksnäringen i Östersund 600 Mkr och vi hade över en miljon gästnätter (varav 390 000 kommersiella gästnätter). Merparten av de utländska besökarna kommer från Norge.