Nu startar Curling EM i Östersund med 46 landslag från 28 länder

Nu startar Curling EM i Östersund med 46 landslag från 28 länder

I helgen inleds tävlingarna i Curling EM - The Le Gruyère AOP European Curling Championships 2022 - där 46 lag från 28 länder besöker Östersund. Tävlingarna kommer att avgöras 19-26 november i Östersund Arena och Östersunds Curlinghall och arrangörerna räknar med närmare 300 deltagare plus media, sponsorer och besökare.

Östersund har tidigare stått värd för sex internationella curling evenemang sedan 1999, nu senast VM i mixed dubbel och Senior-VM 2018. I år representeras Sverige av Lag Edin på herrsidan och på damsidan är det Lag Hasselborg som är med och tävlar om medaljerna. Bägge lagen har goda chanser att ta medalj och som besökare kan man vänta sig hög spänning och många tillfällen att se Sverige spela.

- Det är mellan 15 och 20 tävlingar varje dag och tävlingarna pågår på fem banor samtidigt. Du kan alltid se Sverige på någon av banorna, varannan match damer och varannan match herrar. Jag tycker att man ska passa på att se våra fantastiska medaljörer på plats. Det blir garanterat en spännande upplevelse. Mat finns i arenorna, lokalbussar går direkt till tävlingarna och biljetter köper man via Tickster.com eller genom att komma in till oss, säger Anna Borg på Turistcenter.

I somras fick Östersund förfrågan om att överta ansvaret för Le Gruyere AOP European Curling Championships 2022, efter att Ryssland förlorat sitt värdskap på grund av invasionen i Ukraina. Värdskapet väntas ge stora turistekonomiska effekter men är i sig också ett tecken på att destinationen är flexibel och snabb att ställa om när det behövs.

– Det är jätteroligt att man ser Östersund som en bra arrangörsstad för stora evenemang. Det är inte enkelt att ordna en så stor tävling på bara några månader, men det här visar att vi är duktiga på att ställa om och att vi har stort förtroende i omvärlden. Sedan har vi nära samarbete med både näringslivet och kommunen, vilket gör att vi har korta beslutsvägar, säger Jessica Thylin på Destination Östersund.

Tävlingarna väntas också ge stora turistekonomiska effekter. Många av hotellen i Östersund är fullbokade med anledning av evenemanget. Restauranger, butiker och andra näringsidkare påverkas förstås också positivt av att tävlingarna hålls här.

– När curling-EM avgjordes i Helsingborg 2019 så genererade det en turistekonomisk effekt motsvarade 11 900 000 kronor, berättar Jessica Thylin. Vi hoppas att detta också kommer att generera liknande effekter till vår destination. Detta blir ytterligare ett evenemang som bidrar till att stärka bilden av Östersund som evenemangsstad och som genererar många nya besökare och tv-sändningarna följs av miljontals tittare, både nationellt och internationellt, säger hon.

Det mediala intresset för curling är stort runt om i världen och de digitala sändningarna via WC-TV når upp till 80 miljoner tittare.

– Vi försöker såklart jobba för att de inte bara ska visa bilder från tävlingarna, utan även från andra delar av Östersund. Sedan kommer Turistcenter även att finnas uppe på Arenan i form av en Pop Up InfoPoint, där vi pratar med besökare och ger tips på vad de kan göra när de är här på besök, säger Jessica.

Curling EM - Le Gruyere AOP European Curling Championships 2022 - genomförs av Östersunds curlingklubb med stöd av Östersunds kommun, Svenska Curlingförbundet och World Curling Federation.

Mer information:
Jessica Thylin, Möten och Evenemang, Destination Östersund AB, 070-203 01 66 jessica.thylin@destinationostersund.se
Anna Borg, Turistcenter, Destination Östersund AB, 063-701 17 02 anna.borg@destinationostersund.se