Östersunds näringsliv bjuder på fotbollsfest på Stortorget

Östersunds näringsliv bjuder på fotbollsfest på Stortorget

Framtidens stadskärna, som drivs av Destination Östersund, har under en längre tid arbetat med att skapa samarbeten med sponsorer till den kommande matchen mellan PAOK och ÖFK. Fortfarande hör företag av sig och vill vara en del av eventet. När beskedet kom igår att ÖP, en del av MittMedia, vann rättigheterna och väljer att gå in som huvudsponsor tillsammans med Framtidens Stadskärna så blev det klart att matchen kan sändas på Stortorget den 17 augusti klockan 20.00.

Att Östersundare gillar att heja fram sitt fotbollslag är det ingen fråga om. När matchen mot Galatasaray visades på skidstadion så anslöt närmare 10.000 fans. Sedan visades matcherna mot Fola Esch hos ÖFK själva (hemmamatchen) och hos MittMedia (bortamatchen). Nu har projektet Framtidens Stadskärna tillsammans med ÖP (Mittmedia) och Östersunds näringsliv ordnat så att matchen mot PAOK kommer att sändas på storbildsskärm på Stortorget.

- Vi ser det här som en möjlighet att använda Stortorget till fler evenemang, något som vi vet att flera Östersundare har efterfrågat. Det här är ett fantastiskt tillfälle att skapa mer aktiviteter till stadskärnan, Säger Calle Hedman, projektledare Framtidens stadskärna.

Sent igår blev det klart vem som fick sändningsrättigheterna till matchen. Tack vare en positiv respons från Östersunds näringsliv och en tidig dialog med MittMedia är nu evenemanget ett faktum.

- Från stunden vi fick frågan från Framtidens Stadskärna så har det känts självklart att om vi vann sändningsrättigheterna så ska vi tillgängliggöra matchen för allmänheten, säger Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på MittMedia, ägare av ÖP. Vi är nu stolta och glada över att ha förvärvat rättigheten att visa matchen för våra användare och för allmänheten på Stortorget, avslutar han.

Förutom att matchen sänds på storbildsskärm så kommer det under dagen att bjudas på utomhusbio på Stortorget. Eventen kommer att vara gratis att gå in på och av säkerhetsskäl kommer besökarna inför matchen att visiteras och vara alkoholfritt.

- Självklart blir jag extra stolt när så många företag i Östersund väljer att gå in och sponsra eventet så att fotbollsfesten kan fortsätta och att vi tillsammans skapar en attraktiv stadskärna, avslutar Calle.

Calle Hedman, projektledare Framtidens Stadskärna, Destination Östersund

Jennie-Lie Wickström
Kommunikatör, Destination Östersund

Destination Östersund utvecklar och marknadsför bilden av Östersund till besökare, kongresser, möten och evenemang. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Östersund som besöksmål, öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. 2016 omsatte besöksnäringen i Östersund 710 Mkr och vi hade över en miljon gästnätter (varav 411 000 kommersiella gästnätter).