Det härliga gänget bakom Östersundsrevyn som nu även kan titulera sig "Årets Lalander 2023"

Östersundsrevyn vinner Årets Lalander på Guldgalan

Priset Årets Lalander delas ut av Destination Östersund och Näringsidkarna på Guldgalan i syfte att uppmärksamma företag och /eller personer som bidrar till att öka Östersunds attraktionskraft.

I år har prisgivarna valt att fokusera på kultur/nöje. Bakgrunden är den fördjupade undersökning, Cityindex Insikt, som görs av Fastighetsägarna och Handelns Utredningsinstitut (HUI) där man ser på samband mellan stadskärnors utbud, flöden och kommersiell utveckling. Undersökningen visar tydligt att om man ger kulturen mer utrymme i stadskärnan så ökar dess totala omsättningsutveckling.

Vinnarmotiveringen lyder:
Under många år har pristagaren av Årets Lalander skapat en direkt besöksanledning till Östersund. De har med sin skarpsynthet och kreativitet skapat både glädje och ljus i vintermörkret för både besökare och invånare.

Årets Lalander går till Östersundsrevyn.

- Finalisterna var förutom Östersundsrevyn, Storsjöhyttan och teaterföreningen Undantaget. Alla bidrar de till ett rikare kulturliv i Östersund, säger Mikael Jonsson, VD på Destination Östersund och en av prisgivarna. Det behövs många pusselbitar för att skapa en levande stadskärna, där Cityindex visar att etablering av kulturverksamheter kan ge en omsättningsökning på upp till 4,3%. Ett rikt kulturliv bidrar dessutom till att fler vill flytta till en plats och bo kvar på platsen.

Emil Danielsson representerar Näringsidkarna, en ideell förening som ska främja handel och näringsliv i Östersund, och han berättar:
- Vi vill lyfta och uppmärksamma goda förebilder som bidragit till att utveckla Östersund. I år valde vi att fokusera kring temat Kultur/Nöje eftersom det har en stor påverkan på stadskärnans kommersiella utveckling, men såklart finns även mjuka värden med i bedömningen i form av ökad trivsel och livskvalitet. Vi vill lyfta fram inspirerande entreprenörer som stimulerar utveckling och skapar ett mervärde som gynnar Östersunds attraktivitet.

Fakta om priset:
Priset delas ut av Destination Östersund och Näringsidkarna till minne av paret Lalander. Gullan och Per Lalander bedrev handel inom konfektion och ekipering i flera lokaler längs Prästgatan, under 1940 – 1970-talet, de sista åren i dåvarande Centrumpalatset. Tillsammans var de en starkt drivande kraft i föreningen Näringsidkarna under många år och Per var dess ordförande under åren 1960 – 1971. Paret var förebilder under sin livstid och till deras minne och ära delas nu detta pris ut till en efterföljare, som likt paret Lalander, sprider inspiration och stimulerar utveckling på destinationen.

Prissumman om 20 000 kronor går till en fysisk eller juridisk person som påverkat Östersunds attraktionskraft, bidragit till platsutveckling på destinationen och därmed gynnat dess handel.
Juryn består av representanter från Destination Östersund och Näringsidkarna.

Mikael Jonsson, VD Destination Östersund AB, tel 076-115 10 70
Emil Danielsson, Näringsidkarna, tel 070-310 19 29