Pressmeddelande -

Septemberutställningen, 19-27 september 2020 – 4 gallerier öppnar upp dörrarna till 40 ateljéer på Österlen.

Från 1968...

Att Österlen, med sitt speciella ljus, alltid haft en stark dragningskraft på konstnärer är välbekant. Och föga förvånande var det också just här som världens första konstrunda föddes 1968 då elva konstnärer gick samman och öppnade sina ateljéer för konstpubliken.

...till 2020.

Nu, drygt 50 år senare, är det åter dags för en alldeles ny unik konsthändelse att se världens ljus här på Österlen då fyra av våra främsta gallerier öppnar upp dörrarna till deras favoritkonstnärers ateljéer på Österlen.

Galleri Thomas Wallner, Olseröds Konsthall, RIKSTOLVAN och Galleri CH har vardera valt ut 10 av de mest betydande konstnärerna med verksamhet här på Österlen. Ett verk av varje konstnär ställs ut på respektive galleri och under utställningsperioden 19 – 27 september öppnar dessa konstnärer även upp sina egna ateljéer för konstpubliken att besöka.

– Mig veterligen är det första gången i Sverige, eller utomlands för den delen, som en utställning genomförs på det här viset, säger Thomas Wallner en av initiativtagarna bakom utställningen.

Konstens flagga vajar på Österlen.

– Vi tyckte det var tid att förankra konstens flagga på Österlen, säger Christian Esbjörnsson på Destination Österlen. Under en lunch på GÅRDENS i Simrishamn, när vi diskuterade ett annat österlenskt konstprojekt med Thomas (Wallner), så tog det oss ungefär fram till kaffet innan vi bestämde oss för att hoppa på Thomas idé om en Septemberutställning, fortsätter Christian.

Österlens livstil lockar den moderna konstnären.

Man skulle kunna tro att kravet att konstnärerna inte bara ska vara verksamma här på Österlen utan dessutom öppna upp sina egna ateljéer för besökare skulle göra det till en utmaning för gallerierna att hitta 10 konstnärer vardera. Men utmaningen har snarare varit att begränsa sig till endast 10 stycken. Det, om något, skvallrar om att Österlens dragningskraft på konstnärer är minst lika stark som förr. – Idag är det inte bara ljuset som är anledning till att konstnärerna söker sig till Österlen. Nuförtiden kommer de också hit för en livsstil som passar den moderna konstnären, avslutar Thomas.

Såväl de deltagande gallerierna som konstnärernas ateljéer kommer att hålla öppet dagligen kl 12–17 under de nio dagar som första upplagan av Septemberutställningen pågår, 19–27/9 2020.

Vägbeskrivning till gallerierna och konstnärernas ateljéer: